آنها که رفتند،آنها که هستند

به بهانه پانزدهمین سالروز اعلام فهرست مراجع تقلید شیعه

maraje

داستان یک بیانیه

سه دهه پس از درگذشت مرحوم آیت الله العظمی بروجردی که واپسین مرجع تقلید مطلق العنان شیعه بوده است، عمر نخستین نسل از جانشینان این مرجع بزرگ نیز به سرآمد. از اواخر دهه ۶۰  که شاگردان مهم شیخ عبدالکریم حائری یزدی (مؤسس حوزه علمیه قم) و مرحوم بروجردی به تدریج یکی پس از دیگری از دنیا رفتند. در فاصله کمتر از یک دهه، حضرات آیات عظام امام خمینی، گلپایگانی، مرعشی نجفی و شریعتمداری در ایران و آیت الله العظمی خویی در نجف رحلت کردند و آیت الله العظمی محمد علی اراکی نیز در سن ۱۰۳ سالگی به سر می برد و به شدت بیمار بود.

زمزمه اعلام فهرست مراجع تقلید از اوایل پاییز سال ۷۳ در روزنامه ها منتشر شد و از جمله روزنامه توقیف شده سلام با انتشار لیست احتمالی مراجع مورد نظر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جامعه روحانیت مبارز تهران از حضرات آیات عظام مرحوم شیخ محمد تقی بهجت، مرحوم شیخ محمد فاضل لنکرانی و سید موسی شبیری زنجانی به عنوان جانشینان آیت الله اراکی نام برد. با افزایش وخامت مزاجی آیت الله اراکی و با توجه به سن بسیار بالای این مرجع کهنسال شیعه، رایزنی ها برای معرفی مراجع تقلید در قم و تهران شدت گرفت. این نخستین بار بود که تشکل هایی چون جامعه مدرسین و جامعه روحانیت تصمیم به معرفی لیست مراجع تقلید جایزالتقلید گرفته بودند. تا پیش از آن به دلیل عدم وجود خلأ جدی و مشهور بودن مراجع تقلید وقت، نیازی به بررسی علمای واجد شرایط برای تصدی امر مرجعیت نبود.

طبق مسأله سوم رساله های توضیح المسائل مراجع تقلید نیم قرن اخیر، سه راه برای شناخت مرجع تقلید اعلم وجود دارد: ۱- خود مقلد قادر به شناخت مرجع اعلم باشد. لازمه این امر آن است که وی آشنایی و تسلط زیادی به علوم حوزوی داشته باشد. ۲- دو عالم عادل اعلم بودن یک مجتهد را تصدیق کنند. ۳- عده ای از علمای مورد اطمینان، مجتهدی را اعلم و شایسته تقلید بدانند.

با استناد به راه سوم مسأله مذکور، علمای عضو جامعه مدرسین و جامعه روحانیت تصمیم گرفتند به عنوان مهم ترین تشکل های حوزوی کشور برای نخستین بار به صورت جدی در این امر دخالت کرده و سرگردانی مقلدین را پایان دهند. اما در نجف اوضاع متفاوتی را شاهد بودیم. پس از رحلت آیت الله العظمی سید ابوالقاسم خویی در تابستان سال ۱۳۷۱ مرحوم آیت الله عبدالاعلی سبزواری و آیت الله سید علی سیستانی به عنوان مهم ترین شاگردان حلقه درسی و فتوایی مرحوم خویی بر مسند مرجعیت شیعیان تکیه زده بودند و مقلدان مرحوم خویی به آرای فقهی آنها عمل می کردند. اختلاف دیرینه حوزه نجف با طلاب و روحانیون انقلابی حامی امام خمینی که پیشینه آن به دهه پایانی عمر حکومت پهلوی برمی گشت، سبب شد که شاگردان امام با انتقال مرجعیت به نجف و در حاشیه قرار گرفتن حوزه علمیه قم – به عنوان پایگاه انقلاب اسلامی – مخالفت کنند. تندترین موضع را آیت الله احمد جنتی (عضو مشترک جامعه مدرسین و جامعه روحانیت) در یکی از خطبه های پاییز ۷۳ نماز جمعه تهران بیان کرد و تلویحا طرح مرجعیت آیت الله سیستانی را توطئه انگلیس دانست. این موضع گیری جنتی در چند ماه اخیر از سوی مهدی کروبی و محمد خاتمی به عنوان یکی از نقاط ضعف جنتی مطرح شد. روند حوادث به گونه ای پیش رفت که با سقوط صدام و هوشمندی آیت الله العظمی سیستانی در کنترل اوضاع بحرانی عراق، وی به عنوان مهم ترین مرجع تقلید شیعه در سطح جهان مطرح شد و اکنون مقلدان بسیاری در ایران دارد.

آن هفت نفر

maraje-rohaniatاز ساعات نخست بامداد چهارشنبه ۹ آذر ۱۳۷۳ صدا و سیما با قطع برنامه های عادی خود خبر وفات آیت الله اراکی را اعلام کرد. دولت هاشمی رفسنجانی در سراسر کشور تعطیل عمومی و عزای ملی اعلام کرد. آیت الله اراکی چهل روز پایانی عمرش را در بیمارستان رجایی تهران سپری کرد و پیکرش نیز با حضور آیت الله خامنه ای و دیگر سران نظام از همین بیمارستان تشییع و پس از اقامه نماز به امامت مرحوم آیت الله العظمی بهجت در مسجد بالاسر حرم حضرت معصومه به خاک سپرده شد. کثرت جمعیت در تشییع جنازه قم به حدی بود که ۶ نفر جان خود را از دست دادند. آیت الله اراکی آخرین مرجع تقلید شیعه بود که رادیو و تلویزیون ایران در سوگ وی برنامه های عادی خود را قطع کرد و دولت نیز در سراسر کشور در سوگش تعطیل عمومی اعلام نمود.

یک روز پس از درگذشت آیت الله اراکی جامعه روحانیت مبارز تهران با صدور بیانیه ای حضرات آیات خامنه ای، فاضل لنکرانی و میرزا جواد تبریزی را به عنوان علمای جایزالتقلید اعلام کرد. در بیانیه این تشکل دینی – سیاسی پایتخت آمده بود: اسامی آیات عظام و فقهای والامقامی که تقلید از آن بزرگواران جایز و عمل به فتاوی آنان صحیح و مبرء الذمه می باشد اعلام می دارد … قابل ذکر است که هر سه نفر از این آیات عظام، بقای تقلید بر مجتهد میت را جایز می دانند و آن افرادی که احیانا دسترسی به بخشی از فتاوای مرجع تقلیدشان نداشته باشند می توانند طبق فتوای مجتهد میت مثلا مانند امام خمینی عمل نموده و نگرانی برای عدم انتشار رساله عملیه نداشته باشند.

LIST-MARAJEگفتنی است که از آن سال تاکنون هنوز رساله عملیه کامل آیت الله خامنه ای منتشر نشده است. جامعه روحانیت مبارز هنوز هم به دبیرکلی آیت الله محمد رضا مهدوی کنی فعالیت می کند و هنگام صدور بیانیه فوق، سیاستمداران برجسته ای چون هاشمی رفسنجانی (رییس جمهور وقت)، حسن روحانی، ناطق نوری (رییس مجلس وقت)، شیخ محمد یزدی (رییس وقت قوه قضائیه)، امامی کاشانی و احمد جنتی در آن عضویت داشته اند. این تشکل به عنوان مهم ترین پایگاه سنتی جناح راست عمل می کند و در سال های اخیر معمولا از مواضع معتدلی برخوردار بوده است.

یک روز پس از صدور بیانیه جامعه روحانیت، مهم ترین و عالی ترین تشکل حوزوی کشور نیز با صدور بیانیه ای اسامی هفت نفر از علمای کشور را به عنوان مراجع جایز التقلید اعلام کرد. علاوه بر سه مجتهد مذکور در لیست جامعه روحانیت، نام حضرات آیات عظام محمد تقی بهجت، حسین وحید خراسانی، سید موسی شبیری زنجانی و ناصر مکارم شیرازی در لیست مورد نظر این نهاد عالی حوزوی به چشم می خورد. بعدها اعلام شد که اسامی این لیست به ترتیب آرای موافق آنها در جلسه جامعه مدرسین نوشته شده بود.

در بیانیه ۱۱ آذر ماه ۷۳ جامعه مدرسین آمده است: ” موضوع مرجعیت از اعظم مسائلی است که نمی تواند از مصالح مسلمین و استقلال و عظمت آنان جدا و منفک باشد و یا بدون توجه به دسیسه ها و توطئه های کفر و استکبار بر ضد اسلام مورد بررسی و امعان نظر قرار گیرد. لذا جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در جلسات متعدد این موضوع را مورد بحث و تبادل نظر قرار داد تا اینکه در جلسه جمعه ۱۱ آذر ۷۳ به این نتیجه رسید که حضرات آیات آقایانی که ذیلا نامشان یاد می شود واجد شرایط مرجعیت می باشند و تقلید از هر کدام از آنان جایز است. والله العالم “

جامعه مدرسین که تاکنون ریاست علمایی چون مرحوم آیت الله العظمی محمد فاضل لنکرانی، مرحوم آیت الله علی مشکینی و آیت الله محمد یزدی را تجربه کرده است، در زمان صدور این بیانیه تاریخی دارای اعضای مهمی چون حضرات آیات مرحومین علی مشکینی، سید مهدی روحانی، هادی معرفت، احمدی میانجی، آذری قمی و نیز حضرات آیات مؤمن، مصباح یزدی، محمد یزدی، احمد جنتی، راستی کاشانی، علی محقق داماد و مقتدایی بود. این تشکل در دوران سی ساله پس از انقلاب با اجازه امام خمینی و مراجع تقلید اداره عالیه و سیاستگزاری حوزه های علمیه کشور را بر عهده گرفته است. این تشکل معمولا مواضع سیاسی همسویی با جامعه روحانیت مبارز تهران اتخاذ کرده و نقش مؤثری در معادلات سیاسی کشور ایفا نموده است.

نخستین موضع گیری مهم جامعه مدرسین در امور مربوط به حوزه و مرجعیت را باید اقدام این تشکل در فروردین ۱۳۶۱ دانست که پس از اعلام خبر ” کشف کودتای قطب زاده ” با صدور بیانیه ای آیت الله سید محمد کاظم شریعتمداری را از مرجعیت خلع کرد.

هرچند لیست جامعه مدرسین از لیست جامعه روحانیت کامل تر و به واقعیت های حوزه نزدیک تر بود، اما باز هم از چند کاستی بزرگ رنج می برد. نام چند نفر از علمای بزرگ قم و نجف که مقلدین قابل توجهی داشته و دارند در فهرست جامعه مدرسین نبود.

ghaiebinمهم ترین غایبین این فهرست را باید حضرات آیات عظام سیستانی، منتظری و صانعی دانست. قرار نگرفتن نام آقایان منتظری و صانعی به دلیل اختلافات باسابقه سیاسی و فکری آنها با جامعه مدرسین طبیعی بود. بعدها اعلام شد که نام آیت الله سیستانی نیز به دلیل حضور ایشان در خارج از کشور در لیست نیامده است. اما به نظر می رسد همانگونه که اشاره شد موضع گیری آیت الله جنتی عضو مشترک جامعتین درباره دخالت خارجی ها در طرح مرجعیت آیت الله سیستانی به پشت پرده عدم ذکر نام وی در لیست مراجع جایزالتقلید نزدیک تر است. همچنین در زمان صدور این دو بیانیه، علمای بزرگی چون مرحوم آیت الله سید باقر سلطانی طباطبایی (پدر زن مرحوم سید احمد خمینی) و مرحوم آیت الله العظمی محمد رضا بهاء الدینی در قم حضور داشتند که هیچ گاه تمایلی به تصدی مرجعیت از خود نشان ندادند.

آنها که رفتند

اکنون پس از گذشت ۱۵ سال از صدور این دو بیانیه مهم سه نفر از لیست جامعه مدرسین دار فانی دار فانی را وداع گفته اند. آیت الله العظمی میرزا جواد تبریزی (۱۳۰۵ – ۱۳۸۵) از بزرگ ترین شاگردان مرحوم آیت الله خویی و قطب فقهی دروس عالی حوزه قم شمرده می شد. وی که مشی استادش آیت الله خویی را بیش از دیگر فقهای معاصر می پسندید، با وجود لهجه شیرین ترکی اش از محفل درسی بسیار پررونقی برخوردار بود و در طول نیم قرن تدریس خود شاگردان بسیاری تربیت کرد. وی در سال ۱۳۵۵ از سوی رژیم بعثی دستگیر و از عراق اخراج شد. او سی سال پایانی عمرش را در قم گذراند و به مهم ترین استاد فقه دروس عالی حوزه بدل شد.

پس از تبریزی، آیت الله العظمی محمد فاضل لنکرانی ( ۱۳۱۰ – ۱۳۸۶) درگذشت. وی که رییس اسبق جامعه مدرسین و از استادان باسابقه فقه و اصول قم بود، از شاگردان برجسته آیت الله بروجردی و امام خمینی شمرده می شد و به دلیل فعالیت های انقلابی اش بارها مورد پیگرد مأموران شاه قرار گرفته بود. فاضل لنکرانی در سال های پایانی عمرش مهم ترین مرجع تقلید مدافع جمهوری اسلامی بود و مقلدین فراوانی داشت. او همچنین در ساماندهی امور حوزه علمیه قم در دو دهه نخست جمهوری اسلامی نقش بسیار مؤثری ایفا کرد.

امسال نیز سومین مرجع مورد تأیید جامعه مدرسین درگذشت. آیت الله العظمی محمد تقی بهجت ( ۱۲۹۵ – ۱۳۸۸) را باید پرنفوذترین مرجع تقلید معاصر در میان توده های گوناگون جامعه دانست. او که تنها بازمانده شاگردان برجسته میرزای نائینی و مرحوم آیت الله غروی اصفهانی بود، علاوه بر تبحر خاص در فقه و اصول، به مراتب بالای اخلاقی و عرفانی نیز شهره بود و محبوبیت زیادی بین طلاب و مردم داشت. تشییع جنازه وی نشان دهنده عمق نفوذش در طبقات گوناگون اجتماع بود.

آنها که هستند

در میان مراجع تقلید کنونی شیعه حضرات آیات سیستانی (۱۳۰۹)، خامنه ای (۱۳۱۸)، منتظری (۱۳۰۱)، وحید خراسانی (۱۳۰۰)، لطف الله صافی گلپایگانی (۱۲۹۸) و مکارم شیرازی (۱۳۰۵) از جایگاه برجسته تری نسبت به دیگران برخوردارند. آیت الله سیستانی توانسته حدود دو دهه پس از رحلت استادش مرحوم آیت الله خویی به جایگاه کم نظیری در جهان دست یابد و در معادلات جهانی نیز مؤثر باشد. او اکنون پرنفوذترین مرجع تقلید شیعه است و مقلدان فراوانی در اقصی نقاط جهان دارد.

آیت الله خامنه ای نیز پس از صدور بیانیه جامعتین در آذر ۷۳ به مخالفت خود با ذکر نامش در این دو فهرست اشاره کرد و تأکید نمود که تنها پاسخگوی شیعیان خارج از کشور خواهد بود و در داخل کشور اقدام به انتشار رساله توضیح المسائلش نخواهد کرد. آیت الله خامنه ای از شاگردان حضرات آیات بروجردی، امام خمینی و میلانی بوده است. اکنون ترجمه فارسی رساله استفتائات (پرسش و پاسخ) وی در اختیار مقلدانش قرار دارد و درس خارجش نیز در حسینیه امام خمینی تهران برقرار است.

آیت الله منتظری نیز از برجسته ترین شاگردان آیت الله بروجردی و امام خمینی بوده و بیش از نیم قرن در قم به تدریس فقه، اصول و فلسفه اسلامی پرداخته است. او اکنون در آستانه نود سالگی به تدریس نهج البلاغه مشغول است. آیت الله وحید خراسانی نیز مهم ترین و پررونق ترین محفل درسی اصول فقه را در قم در اختیار دارد و از نفوذ بسیار زیادی در بین طبقات گوناگون حوزوی برخوردار است. آیت الله صافی گلپایگانی نیز کهنسال ترین مرجع حوزه قم است و بخش وسیعی از مقلدان مرحوم آیت الله العظمی سید محمد رضا گلپایگانی اکنون از این داماد ارشد وی تقلید می کنند.

در رده های بعدی نیز حضرات آیات عظام سید موسی شبیری زنجانی (۱۳۰۷)، یوسف صانعی (۱۳۱۳)، حسین نوری همدانی (۱۳۰۴) قرار دارند. آیت الله شبیری زنجانی چندان علاقه ای به مطرح شدن به عنوان مرجع تقلید نداشته و در سالیان پیش متدینین را به حضرات آیات سیستانی و منتظری ارجاع می داد، ولی اکنون مقلدان فراوانی در مناطق ترک نشین به ویژه زنجان دارد و حوزه درسی مهمی نیز در قم به خود اختصاص داده و شاگردان برجسته ای را تربیت کرده است.

آیت الله یوسف صانعی نیز در بین اقشار تحصیل کرده دانشگاهی مقلدان بسیاری دارد و به داشتن افکار نو و نادر مشهور است و به همین دلیل، منتقدان زیادی در میان نیروهای سنتی داشته است. آیت الله نوری همدانی نیز که بیش از سایر مراجع تقلید از مواضع رسمی جمهوری اسلامی و به ویژه دولت نهم پشتیبانی کرده است، نقش برجسته ای در دوران انقلاب داشت و اکنون نیز مقلدانی در همدان و سایر مناطق دارد.

newm

اکنون نیز پس از فقدان سه مرجع تقلید نوگذشته علمای دیگری به تدریج به عنوان مرجع تقلید مطرح شده اند. حضرات آیات جوادی آملی، جعفر سبحانی و حسین مظاهری اصفهانی از این دسته اند. همچنین در میان طیف حوزوی نزدیک به اصلاح طلبان نیز چند سالی است که آیت الله اسدالله بیات زنجانی (نایب رییس مجلس سوم شورای اسلامی) به جرگه مراجع تقلید پیوسته و بیش از یک دهه است که به تدریس سطوح عالی حوزوی در قم مشغول است.

به نظر می رسد که کثرت و تعدد مراجع تقلید تا سال های آتی نیز ادامه خواهد داشت و مرجعیت یکپارچه و عام دوران آیت الله بروجردی هنوز قابل تحقق نیست. تنوع و تکثر مراجع تقلید شیعه حتی در درون حوزه های مشهد و نجف و حتی تهران و اصفهان نیز مشهود است و هر روز نیز برآن افزوده می شود و همین نکته می تواند نشان دهنده پویایی ساختار مرجعیت و اقبال عمومی نسبتا مطلوب به این سیستم باشد. شایعه معرفی لیست تازه مراجع تقلید از سوی جامعه مدرسین نیز که بازتاب گسترده ای داشت و تکذیب شد می تواند مؤید دیگری بر احتمال پذیرش اجتماعی تعدد مراجع باشد.

——-
این نوشته در شماره امروز صفحه دین و حوزه روزنامه جهان اقتصاد منتشر شده است. pdf این صفحه را از اینجا دریافت کنید.

Tags:

۹۸ Responses to “آنها که رفتند،آنها که هستند”

  1. مسعود Says:

    عجب … پس این جنتی از همون موقع هم موش می دوونده؟

    [پاسخ]

  2. شایق Says:

    “پس از رحلت آیت الله العظمی سید ابوالقاسم خویی در تابستان سال ۱۳۷۱ مرحوم آیت الله عبدالاعلی سبزواری و آیت الله سید علی سیستانی به عنوان مهم ترین شاگردان حلقه درسی و فتوایی مرحوم خویی بر مسند مرجعیت شیعیان تکیه زده بودند و مقلدان مرحوم خویی به آرای فقهی آنها می کردند.” فکر می کنم اشکال تایپی باشد و”عمل” از قلم افتاده باشد.

    [پاسخ]

    علی اشرف فتحی پاسخ در تاريخ آذر ۸م, ۱۳۸۸ ۳:۴۰ ب.ظ:

    ممنون. اصلاح شد

    [پاسخ]

  3. مهزبان Says:

    خوب نوکری بیات رو میکنی

    بیاتی که به جرم فروش مال غیر و کلاه برداری پرونده درخشانی داره بی شرف شده مرجع خاک بر سرت کنند که تعصب قبیلگیت کورت کرده

    [پاسخ]

  4. نورالهدی Says:

    عالی بود. :oops:

    [پاسخ]

  5. سید مجیب Says:

    سلام
    سیری تاریخی بر مراجع دبده شده ولی در انتها بک نتیجه ژورنالیستی گرفته شده که من خیلی با این نتیجه موافق نیستم. در این مطلب :
    نوع و تکثر مراجع تقلید … مشهود است و هر روز نیز برآن افزوده می شود و همین نکته می تواند نشان دهنده پویایی ساختار مرجعیت و اقبال عمومی نسبتا مطلوب به این سیستم باشد.
    بهر حال جامعه فقط ایران نسبت به ۳۰سال پیش ۲برابر شده ، در اون زمان ۵و۶ مرجع داشتیم واینکه اختلاف سلایق کمتر بوده و مردم یک دست تر بودن ، ارتباطات مثل الان پیشرفت نکرده بوده ولی حالا با این شرایط مراجع شدن ۹و۱۰ تا یعنی ما پپپپپپپوییییییایییییی در حوزه داریم؟؟؟!!!!!!!!
    میگن در علم ، به ازای هر ۱۰سال ما در سال نهم ما اندازه ۹ سال قبل پیشرفت داریم ، به این میگن پویایی در علم روز دنیا. حالا این پویایی هم در حوزه دیده میشه؟؟
    یکم فکر کنم باید دنیاهای دیگه رو هم دید علی آقا فتحی

    [پاسخ]

  6. محرمانه Says:

    بازم مثل همیشه عالی،می شه راجع به آیت الله بیات توضیح بدین که چرا اینقدر نسبت به ایشون کینه و دشمنی وجود داره؟فقط مسائل سیاسیت یا حسادت و چیزای دیگه ای هم دخیله؟

    [پاسخ]

    آسو پاسخ در تاريخ آذر ۸م, ۱۳۸۸ ۹:۴۲ ب.ظ:

    در مورد خراب کردن آیت الله بیات یه چیزی بگم شاید خیلی تند باشه ولی میگم در ولایت ما یه عسگرخان سنجابی بود که خان ایل بزرگ سنجابی بود با دکتر سنجابی معروف هم نسبت نزدیک داشت خیلی ثروتمند بود ولی خوب از اونجا که سابقه رابطه با حکومت نداشت و خان بی آزاری بود و رعیت ازش راضی بعد انقلاب هیچ راهی برا مصادره اموالش نبود تا اینکه شخصی که بعدا تو شهرستان کرندغرب رئیس ستاد احمدی نژاد شد اومد جلو دوربین صدا سیما گفت که مادرش با وجود تاهل با عسگرخان که اون موقع متاهل بوده در رابطه بوده و خودش نتیجه این رابطه بوده در نتیجه مقدمات اعدام عسگرخان فراهم آمد ولی خوب با پادرمیانی بازرگان که با دکتر سنجابی دوست بود از اعدام رها شدو از کشور گریخت در حالی که همه میدانستند بیگناه است ولی از ترس انتقام گیری موحدی قمی حاکم شهر که از خلخالی راحتتر حکم اعدام میداد از قضیه مصادره اموال ذی نفع بود دم نزدند منظور این بود که این جماعت از آن زمان برای تخریب و نابود کردن شخصیت افراد به انگیزه دنیوی حاضر بودند حتی خود و مادر خود را به لجن بکشند آیت الله بیات هم طالب حق است پس برا خراب کردنش اگر دیدی یکی آمد جلوی دوربین ایشان را هم متهم کرد زیاد تعجب نکن یادت رفته در تمام دنیای اسلام علی معروف به ارتداد و تارک الصلاه بودن بود و معاویه مورد احترام و خلیفه خدا بود
    مهزبان تحویل بگیر

    [پاسخ]

    محرمانه پاسخ در تاريخ آذر ۹م, ۱۳۸۸ ۴:۱۹ ب.ظ:

    آسو جان ممنون که پاسخ دادی ولی من از علی آقا پرسیده بودم اما از جواب شما هم خوشحال شدم راستش تو مدتی که ثبت نظرات قطع بود خیلی دلتنگ شما،فهیمه،مستانه وامیر حسین بودم البته دلتگ پاسخای علی و مرتضی هم بودم چون نباید بی انصاف باشم.

    [پاسخ]

    محرمانه پاسخ در تاريخ آذر ۹م, ۱۳۸۸ ۴:۲۴ ب.ظ:

    دوستان ببخشید دو،سه روزه مریضم و سرگیجه دارم که اشتباه تایپی کردم اون از سیاسیت اینم از دلتگ بازم عذر می خوام.

    آسو پاسخ در تاريخ آذر ۹م, ۱۳۸۸ ۸:۴۳ ب.ظ:

    ببخشید اگه فضولی کردم صرفا من اگه چیزی بدونم که به موضوع ربط داره و احتمالا باقی نمیدونن میگم تا حرفم رو زده باشم و مدیون نباشم بازم ببخشید منم دلم خیلی براتون تنگ شده بود

    فهیمه پاسخ در تاريخ آذر ۹م, ۱۳۸۸ ۹:۰۱ ب.ظ:

    محرمانه جان سلام
    فکر میکنم این روزا همه مون باید از هم دیگه به خاطر سرگیجه ها و دلتنگی هامون معذرت خواهی کنیم. من یکی که هر وقت میام یه چیزی بنویسم اول جمله رو که تایپ میکنمدیگه نمیتونم جمعش کنم.
    امیدوارم عموهای من دیگه کامنتها رو غیرفعال نکن چون خیلی به این بخش عادت کردم.
    به نظرم یکی از بهترین بخشهای وبلاگه.

    مستانه پاسخ در تاريخ آذر ۱۱م, ۱۳۸۸ ۱۱:۴۵ ق.ظ:

    بلا دوره انشالله محرمانه جان

  7. بزمانه Says:

    از این که نوشته‌ات کاملاً رنگ و بوی ژورنالیستی گرفته است اصلاً خوشحال نیستم. درست است که آن‌چه نوشته‌ای را کاملاً قبول داری ولی جای خالی برخی از مسائل ذهن را آزار می‌دهد. مثلاً قضیه مرجعیت منتظری و ربطش به کشف باند مخوف زیرزمینی به کلی غایب است.

    [پاسخ]

  8. فلاح Says:

    اگر قرار است مطلبی نوشته بشه کاش با مطالعه و جامع و البته بدون حب و بغض نوشته بشه !؟
    در میان مراجع تقلید – انهم مراجع مسلم تقلید نام حضرت آیت الله العظمی سید محمد صادق روحانی را از قلم انداخته اید !؟ میدانید چاپ رساله عملیه ایشان _ البته طبق انچه در کتابخانه ملی ایران موجود است _ مربوط به چه سالی است ؟ بعد از فوت مرحوم ایت الله بروجردی !؟میدانید مجموعه ۴۱ جلدی کتاب فقهی ایشان که دوره کامل فقه میباشد در میان مراجع زنده و فوت شده نظیر ندارد ؟
    سری بزنید به کتاب مرحون رازی که در زمان حیات ایت الله بروجردی نوشته است . انجا مینویسد که در زمان اقای بروجردی تنها ۲۰ در خارج فقه و اصول وجود دارد که مهمترین ان مربوط به اقای بروجردی

    [پاسخ]

  9. فلاح Says:

    ببخشید . اینم بقیه نوشته ام !
    و جوانترین انها هم مربوط به اقای روحانی است که اتفاقا در صحن حضرت تدریس دارند و اتفاقا شاگردان مبرزی هم دارند
    در مورد اقای روحانی حرف و صحبت زیاده . ایشان از رهبران کلیدی مبارزات زمان شاه هستند .
    حالا شما بگین چرا باید ایشان اینقدر در حاشیه قرار بگیرند در حالیکه شاگردان ایشان دارند ادعای مرجعیت میکنند ؟

    [پاسخ]

    طلبه حوزه علمیه پاسخ در تاريخ آذر ۸م, ۱۳۸۸ ۹:۲۳ ب.ظ:

    بنام خدا
    برادر خوبم
    چه انتظار نابجایی داری . اخه اقای روحانی که نباید مطرح بشه . ایشان بخاطر اینکه هیچگاه در این ۳۰ ساله قاطی این اقایون نشدند نباید مطرح بشن .ایشان در حوزه مرجعیت و سیاست دارند به همان اصولی که قبل از انقلاب به آن پابند بودند عمل میکنند . هیچگاه نخواستند مطرح بشن . هیچگاه نخواستند اتش بیار معرکه بشن . هیچگاه نخواستند امضا کنند خلافکاری ها رو
    مسلما نه تنها در ایران مقلد داشته و دارند بلکه خارج از کشور هم شناخته شده اند .مقام عملی ایشان را هیچ منصفی نمیتواند منکر شود

    [پاسخ]

    آسو پاسخ در تاريخ آذر ۸م, ۱۳۸۸ ۹:۴۴ ب.ظ:

    برادر عزیز کو منصف

    [پاسخ]

  10. طلبه Says:

    ناقص بود اخوی!
    مثلا عکس موسوی اردبیلی رو آوردی و لی در متن ازش خبری نیست در روزنامه هم ایضا
    یا سید صادق روحانی که دوستمون اشاره کردند
    یا علوی گرگانی
    یا علامه فضل الله
    و چند تای دیگه که خیلی شیوع نداره مرجعیتشون

    [پاسخ]

    علی اشرف فتحی پاسخ در تاريخ آذر ۸م, ۱۳۸۸ ۹:۲۰ ب.ظ:

    ببخشید که نشد جامع باشه. سعی شد اهم مطالب بیاد. کار روزنامه ایه دیگه

    [پاسخ]

  11. بیات Says:

    طلبه جوان ! حوزه
    حالا که قراره از مسیله مهم مرجعیت چیزی بنویسی یادت باشه رفاقت و …..!!؟؟ قاطی قضیه نکن !؟
    خوب میدانی که آقای بیات _ منهای اتهاماتی که علیه ایشان وجود دارد _ هیچگاه در حوزه مطرح نبوده و نیستند . ایشان حالا حالاها باید تحقیق کنند / مطالعه کنند / و…………تا بشود ایشان را در حد مدرس حوزه قبول کرد . والا مقام عظیم مرجعیت حالا حالا ها برای ایشان خیلی گشاده !؟

    [پاسخ]

    علی اشرف فتحی پاسخ در تاريخ آذر ۸م, ۱۳۸۸ ۹:۳۰ ب.ظ:

    گفتن فقط دو جمله درباره آقای بیات در یک متن ۲۵۰۰ کلمه ای اینقدر براتون سنگین شده؟ قصد من ارائه گزارش از طیف های گوناگون مراجع بود و کاری هم به مرتبت علمی حضرات نداشتم

    [پاسخ]

    آسو پاسخ در تاريخ آذر ۸م, ۱۳۸۸ ۹:۴۸ ب.ظ:

    غمت نباشه علی آقا پیر پرستها به ملاصدرا میگفتن تو بچه ای چیزی حالیت نیست حالا حالا کار داری حالا نامی هم از اونا نیست ولی ملاصدرا در ردیف بزرگترین فلاسفه جهانه

    [پاسخ]

    م پاسخ در تاريخ آذر ۹م, ۱۳۸۸ ۵:۲۰ ق.ظ:

    علی اقا !
    چرا مطلب رو نمیگیری برادر ؟
    مسیله گفتن دو جمله نیست ؟ نشونی اشتباه دادنه . اقای بیات اصلا تو حوزه مطرح نیست که میایی ایشون رو در ردیف مراجع قرار میدی . مگه هر کی رساله نوشت مرجعه ؟
    بابا مرجعیتم شده مسخره بخدا

    [پاسخ]

    روح الله ریاضی پاسخ در تاريخ آذر ۹م, ۱۳۸۸ ۹:۵۸ ق.ظ:

    جناب فتحی عزیز؛ داستان آقای بیات دقیقاً شبیه داستان مرجعیت امام خمینی در اوایل طرح شدنشونه و اونطوریکه خیلی ها می دونن، اگر اصرار آیت الله منتظری نبود، مرحوم آیت الله مشکینی هم حاضر به تایید مرجعیت اون بزرگوار نبود و بهانه ای شبیه بهانه های فعلی که مثلاً اجازه اجتهاد از کی داره و باز هم مثال مرحوم امام که وقتی که آیت الله میلانی از آیت الله منتظری سئوال می کنن که آخه ایشون که مقلد ندارن، آیت الله منتظری می گن من مقلد ایشون هستم و به تبع ایشون، پدر این آقای بنی صدر هم از امام دفاع می کنند. من طلبه هستم و تا به این مطلب اشاره نکرده ام. آقای بیات تنها مشکلی که دارد، خالی بودن دستش از مال دنیاست و من این رو بوضوح دیده ام و اگر ایشون فقط یک بار می تونست یک شهریه عمومی بده، الآن هم این جرفها در مورد ایشون نبود. متاسفانه شرایط حوزه اینچنین شده. و غیر از این آخه ایشون چه کلاهبرداریست که هنوز بعد از این همه وقت زورش نرسیدهیک دفتر برای خودش بخرد؟ و هنوز مستاجر است؟ لحظه به این مطلب اشاره نکرده ام.

    [پاسخ]

    مطلب پاسخ در تاريخ آذر ۹م, ۱۳۸۸ ۱۲:۰۶ ب.ظ:

    اقای ریاضی عزیز !
    شما چرا ؟ واقعا شما طلبه هستید ؟مگه مرجعیت به پول دادن و شهریه دادنه ؟ خیلی ها تو حوزه شهریه میدن بماند از اینکه متدینین حوزه و معروفین و……از این نوع شهریه ها نمیگیرند تازه اون فرد شهریه دهنده هم اصلا معروف نشده !! به قول اقای جوادی املی حرفشون تو خونه خودشونو محله خودشونه هر چند رو رساله بنویسیند مرجع تقلید جهان تشیع

  12. علی اکبر Says:

    سلام
    چرا از آقای مکارم شیرازی نام نبردی؟؟؟

    [پاسخ]

  13. شمع سحر Says:

    سلام ممنون یک ساله پیش دفن کردم. امیدوارم تو هم خوشبخت بشی. در اون موردیم که نوشتی نیازی نیست شما انقدر بگی یا کسیو هی بفرستی سعی کن عجول نباشی به زودیای زود حتما به دستت میرسه.

    [پاسخ]

  14. علی Says:

    آقای جناتی جطور؟ ایشان مرجع نیستن؟

    [پاسخ]

    علی اشرف فتحی پاسخ در تاريخ آذر ۸م, ۱۳۸۸ ۱۰:۵۳ ب.ظ:

    خیر ایشان چندان در شمار مراجع مطرح نیستن و نشدن هنوز

    [پاسخ]

    آسو پاسخ در تاريخ آذر ۹م, ۱۳۸۸ ۱۱:۱۵ ق.ظ:

    حالا مگه قراره چند سال دیگه زندگی کنه که مرجع بشه

    [پاسخ]

  15. علی غ Says:

    خیلی نامردی یعنی متن من خیلی بد بود یا دروغ بود که نذاشتی !!!!!!!

    [پاسخ]

    علی اشرف فتحی پاسخ در تاريخ آذر ۹م, ۱۳۸۸ ۱۰:۱۹ ق.ظ:

    علی جان باید محدودیت های ما رو درک کنی

    [پاسخ]

  16. links for 2009-11-29 | نیم خط وحید » انعکاس لینکهای جالب و خواندنی روز Says:

    [...] آنها که رفتند؛ آنها که هستند مراجع تقلید معاصر شیعیان [...]

  17. فهیمه Says:

    عمو جون سلام
    اگه امام موسی صدر منم الان اینجا بود حتما تا حالا مرجع بود… :cry:

    [پاسخ]

    آسو پاسخ در تاريخ آذر ۹م, ۱۳۸۸ ۱۱:۱۷ ق.ظ:

    اگه امام موسی بود مرجع که سهله لایقترین برای …

    [پاسخ]

  18. فهیمه Says:

    این دو تا مطلب قشنگو از وبلاگ آتلانتیس پیدا کردم:

    چه میخواهی از ما؟ چهارشنبه هجدهم شهریور ۱۳۸۸

    به چه فکر میکنی؟

    از ما چه میخواهی؟

    مگر نمیبینی که روابط ما با لیبی برادرانه و حسنه است؟

    مگر نمیشنوی که«همراهی لیبی در طول جنگ برای مردم هوشیار ایران! ارزشمند بود»؟

    مگر نمیدانی لیبی از حق ایران برای دستیابی به انرژی صلح آمیز هسته‌ای دفاع میکند؟

    مگر روابط اقتصادی و تجاری خوب ما را نمیبینی؟

    مگر نمیدانی که ایران و لیبی در حال گسترش روابط خود هستند؟(اینکه لیبی گاهی شیطنتهایی هم داشته باشد اصلا مهم نیست)

    آنوقت در این گیر و دار روابط گل و بلبل ایران و لیبی میخواهی با پیش کشیدن سخن تو همه چیز خراب شود؟

    روابط راهبردی ما با یک کشور قدرتمند و تاثیر گذار و رهبر با تدبیرش

    تو این را میخواهی؟

    چه میخواهی از جان این وجدانهای خواب آلوده‌‌‌ ی مصلحت اندیش ما؟

    [پاسخ]

  19. فهیمه Says:

    می‌نویسم تا بماند سه شنبه هفتم مهر ۱۳۸۸

    تو چقدر مظلومی و غریب، که تنها« اهرم فشار ما در سیاست خارجی هستی و نباید به تو زیاد پرداخته شود چراکه در حال حاضر جناح رقیب می‌خواهد از بهانه تو برای کم کاری این دولت استفاده کند»

    « تو دیگر مرده‌ای و نباید بر روی تو زیاد مانور کرد» چراکه، می‌دانی که، گسترش روابط و حسن همجواری و دنیای اسلام . . .

    اما من مینوسیم تا بماند و ثبت شود دغده‌های نسلی که تورا ندید اما به تو ارادت داشت همچون نسلی که صدر اسلام و معصومین را ندید اما مثل آهن بر ایمان خود استوار ماند و همین نسل از پیش قراولان بهشت است.

    نسلی که فارغ از زد و بندهای سیاسی، خالصانه به دنبال آزادی تو و به بند کشیدن عاملان این فاجعه عظیم بشری بود.

    ای سید بزرگوار هرکجا که هستی چه دراین دنیا و چه در سرای باقی از ما دلگیر مباش،

    شاید واقعا مصلحت همین باشد و ما نمیفهمیم.

    شاید ما نمی‌دانیم صلاح را.

    . .

    [پاسخ]

  20. فهیمه Says:

    http://ayandenews.com/news/15389/

    [پاسخ]

  21. فهیمه Says:

    فرانسه اعلام آمادگی کرد تا به جای ایران پرونده امام موسی صدر را پیگیری کند!

    برنارد کوشنر، وزیر امور خارجه فرانسه، در دیدار با خواهر امام موسی صدر در پاریس، برای همکاری در پی‌گیری حقوقی پرونده امام موسی صدر، اعلام آمادگی کرد.
    به گزارش روابط عمومی مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر، خانم رباب صدر، خواهر امام موسی صدر که برای شرکت و سخنرانی در کنفرانس بین المللی «موسی صدر؛ امام گفت‌وگو و آزاداندیشی» در پاریس به سر می‌برد،‌ روز گذشته با برنارد کوشنر، وزیر امور خارجه فرانسه ملاقات کرد.
    در آغاز این ملاقات، دو طرف درباره اوضاع لبنان و آخرین تحولات منطقه و نیز نقش امام موسی صدر در جلوگیری از جنگ‌های داخلی لبنان و خسارت ناشی از ربودن ایشان در لیبی گفت‌وگو کردند.
    در این دیدار صمیمانه، خانم صدر، ‌تصویر کامل حقوقی درباره روند پی‌گیری قضایی پرونده امام موسی صدر در لبنان و احکام صادر شده از دادگاه عالی لبنان درباره دستگیری قذافی و هفده تن از مقامات لیبی به عنوان عاملان آدم‌ربایی ارایه کرد و درباره اقدامات حقوقی بعدی، سخن گفت.
    در ادامه این دیدار،‌ برنارد کوشنر،‌ وزیر امور خارجه فرانسه نیز ضمن ابراز نگرانی و تأثر از ربودن امام موسی صدر و غیبت ایشان از صحنه سیاست‌های منطقه از سوابق آشنایی خود با امام موسی صدر و تأثیری که شخصیت و ویژگی‌های خاص ایشان بر وحدت و انسجام لبنان داشته است سخن گفت.
    وی همچنین برای هرگونه همکاری در آینده و تبیین حقایق نیز قول مساعد داد و مشاور خود را برای همکاری و همفکری با خانواده امام موسی صدر در پی‌گیری پرونده، به ایشان معرفی کرد

    [پاسخ]

    آسو پاسخ در تاريخ آذر ۹م, ۱۳۸۸ ۱۱:۲۳ ق.ظ:

    عزیز دل این قد امام موسی نکن بیاد ایران بعد ۲ ماه باید بری حرم زیارت قبرش مگه این جماعت میزارن یکی مثل امام موسی نفس بکشه یه نگاه به حرفهای امام موسی بنداز حتی از خاتمی هم چپتره خاتمی کیه از مصدق هم چپتره یه شخص کاملا تعقلی به دور از جبر گرایی و تقلید و فرمانبرداری مطلق که فقط به حاکمیت خدا اعتقاد داره آخه همچین کسی فرصت پیدا میکنه تو ایران زندگی کنه

    [پاسخ]

    فهیمه پاسخ در تاريخ آذر ۹م, ۱۳۸۸ ۹:۱۶ ب.ظ:

    آسو جان پاسخت نقطه چین شد ;-) ولی من حدس زدم چی نوشتی
    اتفاقا از خود امام خمینی نقل شده که وقتی ایشون توی نجف مشغول تدریس ولایت فقیه بودند از ایشون میپرسند آقا حالا گیریم قبول شما کی رو به عنوان ولی فقیه معرفی میکنید؟
    ایشون میگند همین آقای موسی صدر
    این گفته موثقه ها! ;-)

    [پاسخ]

    فهیمه پاسخ در تاريخ آذر ۹م, ۱۳۸۸ ۹:۱۹ ب.ظ:

    راستی فکر کنم منظورت از چپ، مستقل بودهدرسته؟ چون به هیچ کدوم از این آدمها مرام چپی نمیچسبه :lol:

    [پاسخ]

  22. سلام Says:

    ممکن است بفرمایید علت عدم ذکر نام مراجع مشهور خاندان روحانی (مرحوم سید محمد روحانی و سید صادق روحانی) و همچنین مراجع خاندان مهم و پرنفوذ شیرازی (مرحوم سید محمد شیرازی و سید صادق شیرازی) در این نوشته چه بوده است؟
    یعنی به نظر مبارک، علمیت این بزرگان، از افرادی مثل خامنه ای و نوری و صانعی و بیات کمتر است؟
    یا علت دیگری داشته؟

    [پاسخ]

    علی اشرف فتحی پاسخ در تاريخ آذر ۹م, ۱۳۸۸ ۱۰:۱۹ ق.ظ:

    دلیل خاصی نداشت جز شتاب معمول در کار روزنامه نگاری

    [پاسخ]

  23. منصف Says:

    بعد از فوت مرجع علی الاطلاق شیعه ایت الله العظمی خویی که هنوز حوزه قم – نجف – مشهد – لبنان و……وامدار اوست ایت الله العظمی بهشتی برای جانشینی ایشان مطرح شدند و حتی نقل است از اقای خویی که به ایشان پیشنهاد جانشینی هم داد. ایشان این مسیولیت را قبول نکردند و طی دست خطی که از ایشان موجود است ایت الله العظمی سید محمد صادق روحانی را مرجع جامع الشرایط معرفی کردند ……..البته بعد از فوت اقای خویی اقای سبزواری در نجف مطرح شدند و اتفاقا اقای سیستانی هم بعنوان تایید روزها منزل ایشان جلوس داشتند . اما اجل به ایشان مهلت نداد و اقای سیستانی مطرح شدند . انهم نه به دلیل بار علمی بلکه با این تز که نباید حوزه نجف چه به دلیل علمی و چه سیاسی خالی بماند اقای سیستانی که اتفاقا ضد سیاست هم هست مطرح شدند ……….داخل ایران هم که عده زیادی با سیاسی بودن مرجعیت و تعیین سیاسی قضیه توسط جامعه مدرسین مخالف بودند رفاتند سراغ اقای سیستانی

    [پاسخ]

  24. نثرما Says:

    سلام بر آقای فتحی
    بنده به عنوان فردی که خارج از گود این مباحث هستم، استفاده کردم و فکر می کنم خارج از بحث روزنامه ایش، حضرتعالی تلاش فرمایید این موضوع را در دو یا سه شماره، کامل تر و جامع تر فرمایید تا مجموعش را به علاقمندان ایمیل کنیم. از نقطه نظر من عامی اما پزشک، مطلبتون جذاب بود و تا آخرش را خواندم و منتظر بودم یک طبقه بندی مشترک بین همه بفرمایید. مثلاً میزان مقبولیت علمی در بین علمای جدید و قدیم؛ سن؛ و یا هر طبقه بندی که از نظر شما حوزویان به صواب تر است.( مرا چه به دخالت در کلاسه بندی این موارد) اما می دانید که امروزه جداول و نمودارها خیلی زود موضوع را روشن می کند. علی ایحال ما سخت نیازمند نظر تخصصی شما انسان های غیر مغرض و فرانگر هستیم تا به قول شما این پویایی همچنان قوی بماند. ;-)

    [پاسخ]

  25. امیر خداوردی Says:

    سلام
    لطفا برای اثبات حضور مقام رهبری آیت الله خامنه ای در درس مرحوم امام اسناد و مدارکی ارائه بفرمایید؟

    [پاسخ]

    علی اشرف فتحی پاسخ در تاريخ آذر ۹م, ۱۳۸۸ ۱۰:۱۷ ق.ظ:

    سخنان شاگردان امام. البته حضور ایشان در قم محدود بوده و به دلیل بیماری پدر به مشهد برگشتند

    [پاسخ]

    امیر خداوردی پاسخ در تاريخ آذر ۱۰م, ۱۳۸۸ ۷:۴۹ ب.ظ:

    لطفا حداقل یک نفر از شاگردان مشهور امام را معرفی کنید که چنین امری را نقل نموده باشند؟

    [پاسخ]

  26. مستانه Says:

    هر موقع اسم مرجع و مرجعیت میاد فقط یک چیز در ذهنم نقش می بنده….
    تلخ ترین خاطره ام…
    روزی که مرجعم را عوض کردم…

    نامه سوم محمد نوری زاد به رهبر منتشر شد.

    http://mohammadnurizad.blogfa.com

    [پاسخ]

  27. حسن اسدی Says:

    طرح اسم آقای بیات زنجانی صرفا سیاسی است.ایشان درردیف دیگر آقایان نیستند.به نظر من باید اشخاص شاخص سه حوزه مشهد ،نجف وقم معرفی شوند.ما درتبریز مرجعیت آیت الله العظمی عزالدین زنجانی را مطرح می کنیم.

    [پاسخ]

  28. مسعود Says:

    پیشنهاد می کنم به عنوان یک پژوهشگر دینی در مورد حوزه های دیگر مانند حوزه شیراز و مراجع قدیم و جدید آن مانندآیت الله شیخ بهاالدین محلاتی وآیت الله سید علی محمد دستغیب وآیت الله شیخ حسنعلی نجابت (در سالهای اخیر)وخط مشی آنهابه خصوص در ساهای اخیر مطالعاتی داشته باشید.

    [پاسخ]

  29. احمد Says:

    http://www.14000000.com/
    این سایت خیلی مهمه در مورد امام موسی صدر لطفا لینک ان را در وبلاگ قرار دهید

    [پاسخ]

    فهیمه پاسخ در تاريخ آذر ۹م, ۱۳۸۸ ۹:۲۱ ب.ظ:

    منم پیشنهاد میکنم لطفا یک بخش ویژه ی امام موسی صدر در سایتتون ایجاد کنید! :lol: ;-)

    [پاسخ]

    مستانه پاسخ در تاريخ آذر ۱۱م, ۱۳۸۸ ۱۱:۵۲ ق.ظ:

    بی اطلاعی منو ببخشید دوست عزیز
    دلیل این همه علاقه عجیب شما به امام موسی صدر چیه؟

    [پاسخ]

    آسو پاسخ در تاريخ آذر ۱۱م, ۱۳۸۸ ۱:۲۴ ب.ظ:

    دلیلش شاید اینه که اگه بود شیعه یا شاید کل اسلام کلی مشکل نداشت و میتونست کلی زمینه اتحاد رو فراهم کنه و برای تندرو ها که الان چه در میان سنی ها و چه تشیع عنان امور رو دست گرفتن دهنه بزنه
    شما در مورد امام موسی میتونین به ۱۰۰ آیت الله طالقانی در وجود یه نفر فکر کنید کسی که وانفسای لبنان رو به دور از افراط شیعی گری و با احترام به همه مذاهب و ادیان از آشوبی در آوردد که انگلیس فکر میکرد شاید این آشوبی که به پا کرده حداقل ۱۰۰ سال طول بکشه کسی که محبوب مسیحی و مسلمان (شیعه و سنی)است به آزادی بیان و اندیشه اعتقاد راسخ داره حتی در دوره قدرتش آزادی بیان رو به عنوان یه هدف بزرگ دنبال میکرد کسی که وقتی مسلمانان شیعه لبنان میخواستن در انتقام کشتار فالانشهای مسیحی به شهری کوچک مسیحی در لبنان حمله کنن و مسیحیان به کلیسای شهر پناه برده بودن رفت تو کلیسا بست نشست و از اون مردم بی دفاع دفاع کرد
    مستانه خانم شما خانم روشنی هستین اگه مطالعه عمیقی راجع به امام موسی صدر کنین میبینین که وجود یکی مثل امام موسی صدر چقدر مهمه شما اگه امام موسی رو دقیق بشناسین دیگه به خاتمی و کروبی نگاه هم نمیکنین امام موسی فقط یکیه شاید درهر قرن فقط یکی این جوری باشه ببینین وجودش این قدر مهمه که بیش لز ۳۰ ساله دزدیدنش و نمیزارن افکارش در اختیار مردم قرار بگیره ولی باز هم جرات کشتنش رو ندارن شاید حکومت ایران الان زیاد هم ناراحت نباشه از نبود ایشون چون اگه بود شاید لایقتیرن برا بالاترین پست ایران بود(نگی ایرانی نیست امام موسی ایرانی و متولد قمه)و مصباحیون تو خواب هم نمیدیدن که به اینجا برسن اصلا اگه امام موسی بود امثال مصباح جرات اظهار نظر نداشتن و تفکر پلیدشون در نطفه خفه میشد
    وقتی میگیم امام موسی به یه گاندی برای هند فکر کنین

  30. علی غ Says:

    سلام
    محدودیتتونو درک می کنم و اون فقط یک شوخی بود.
    وبلاگ ما را به دلیل اینکه فقط اسم آیت الله العظمی منتظری برده شده بود بستند چه برسه….
    چند وقتی هست بازدید کننده وبلاگت شدم و استفاده می کنم .
    اگه میشه یه مطلب هم درباره اصل ولایت فقیه (نه مطلقه)بنویسید ( یه پیشنهاد)
    موفق باشی.

    [پاسخ]

  31. majid Says:

    عکس آقای اردبیلی رو زدی اما ذکری ازش نکردی.چرا؟

    [پاسخ]

    علی اشرف فتحی پاسخ در تاريخ آذر ۹م, ۱۳۸۸ ۳:۱۳ ب.ظ:

    شما به بزرگواری خودتون ببخشید. عکس آقای بیات رو هم نزدیم و ذکر دو جمله ای ازش کردیم که الان متهمیم!

    [پاسخ]

  32. سپهر Says:

    عکس اون آقایی که بین امام خمینی و میزا جواد تبریزی است مربوط به کیه؟

    [پاسخ]

    سید مرتضی ابطحی پاسخ در تاريخ آذر ۹م, ۱۳۸۸ ۶:۱۴ ب.ظ:

    آیت الله گلپایگانی

    [پاسخ]

  33. یا حیدر Says:

    آشیخ علی سلام
    متهمید چون سهل انگاری کردید .متهمید چون بزرگتر از فکر و اندیشه و قبول جامعه مقاله ایی نوشتید که حسابی میشه اونو زیر سوال برد .چیزایی نوشتید که نه حوزه بیشترشو قبول داره و نه عامه مردم
    نمیدونم چرا . نمیگم پول گرفتید !!؟
    نمیگم مقالتون سفارشی !! بود
    اما ………………!؟

    [پاسخ]

    علی اشرف فتحی پاسخ در تاريخ آذر ۹م, ۱۳۸۸ ۶:۳۸ ب.ظ:

    شما چرا هر بار می خوای کامنت بذاری اسمتو عوض می کنی دوست عزیز؟ ضمناً من از زیر سؤال رفتن نوشته هام خوشحال می شم چون بهم کمک می کنه عیب و ایرادم معلوم و برطرف بشه

    [پاسخ]

  34. محمد مهدی Says:

    با درود
    حاجی این لیست مراجع جا افتاده و فراموش شده هم داستانیه ها
    درست مثل اینه که در معرفیه تاریخ ایران نام پادشاهان نباشه (البته میدونید که این کار به همت عده ای کوته فکر در شرف انجامه )
    این آیات عظامی که اسمشون نیومده هم مشهورترندو هم از خیلی جهات اعلم تر
    به عبارتی این لیست هم کم کم داره به کل اعتبارش رو از دست میده و کاملا سیاسی میشه

    [پاسخ]

  35. mehdi Says:

    سلام علی مطلب خوبی بود چون اصلا به مرجع تقلیدداشتن اعتقاد ندارم یا خبری از مراجع به دهات کوره ما نرسیده.به دوستان منتقد این نوشته سفارش میکنم که اول فنون نقد رو یاد بگیرن بعد انتقاد کنن .آقایون منتقد اگه راست میگین و عرضه دارین شما هم یه مطلب اینطوری بنویسید یا نه خودتون جای نویسنده بذارین و جواب سوال خودتون بدین .

    [پاسخ]

  36. majid Says:

    قطعاآقای بیات امروز از سال ۷۳ بعضیها هم سابقه حوزوی وهم سواد بیشتری داره!

    [پاسخ]

  37. majid Says:

    لطفا یک مقاله هم راجع به نحوه تشخیص مورد اطمینان بودن “عده ای از علمای مورد اطمینان” بنویسید بلکه ما از این دور و تسلسل آزاد بشیم.

    [پاسخ]

    علی اشرف فتحی پاسخ در تاريخ آذر ۹م, ۱۳۸۸ ۸:۱۷ ب.ظ:

    قبول دارم که برای افراد ناآشنا نوعی دور و تسلسل وجود داره ولی نیاز نیست شما زیاد گیر بدی. همین که این عده به علم و فضل حوزوی مطرح باشن نظرشون برای شما صائبه و اگر اشتباه بود شما مقصر نیستی. ولی در کل باید در رساله ها نگاه تازه و شفاف تری نسبت به روش های تشخیص مرجع اعلم به وجود بیاد

    [پاسخ]

  38. روح الله ریاضی Says:

    دوست من، این سخن شما دلیل بر اینه که حوزه رو نمی شناسید. برید از آقازاده مرحوم آیت الله فاضل بپرسید که ایشون عباراتش در مورد آقای بیات چی بوده. یا برید از همین آیت الله صافی بپرسید. به خدا من درس آقای بیات شرکت کردم و درس خیلی های دیگه رو هم رفتم. بقیه رو نمی خوام خراب کنم ولی به خدا آقای بیات خیلی دقیق تر از خیلی از آقایونه ولی دقیقاً مشکلش خالی بودن دستشه. من هم خیلی ناراحتم از این موضوع ولی در حوزه هم شلوغ بودن یک درس دلیل بر دقیق بودن استادش نیست. الّا در موارد نادر و متاسفته دلایل دیگری وجود داره

    [پاسخ]

  39. سید مجیب Says:

    سلام
    علی آقا میشه اگه وقت کردی جواب سوال کمنت منو بدین؟؟
    متشکرم

    [پاسخ]

  40. شایق Says:

    آقای فتحی هرچند نمی خواهم نیت خوانی کنم امابه نظر می آید چندان هم ناشی از فراموشی نبوده یا فراموشی همه اش سهوی نبوده است چون هیچ فقهیی در قم و نجف نیست که هوش و ذکاوت مرحوم سید محمد شیرازی و کثرت تالیفاتش رو تایید نکنه یا اینکه از علم و قلت احتیاط و کثرت فتاوای آسید صادق روحانی حرف نزنه یا اینکه از گذشتگان مرحوم آقای میلانی رو که مجدد حوزه ی مشهد بوده رو از قلم انداختی یا مرحوم آقابهای محلاتی رو. به هر حال اگر بقیه رو قبول کنم که می کنم فراموشی آقایان شیرازی و روحانی رو به هیچ عنوان موجه نمی دانم.

    [پاسخ]

  41. شایق Says:

    همینطور در مورد نجف و حوزه های عراق باید بگم که حوزه ی قدیم سامرا که توسط میرزای شیرازی بزرگ تاسیس شد توسط نواده ی بزرگوارشون آسید محمد علی شیرازی آقازاده ی مرحوم آسید عبدالله شیرازی که خودش از مراجع بزرگ مشهد بود در حال پایه ریزی و تجدید است. حوزه ی کربلا که در عراق همیشه حوزه ای جنبی بوده تحت اشراف آسید تقی مدرسی است. حوزه ی کاظمین یا به قول عربها کاظمیه را شهید سید صادق صدر پدر مقتدا راه اندازی کرد که به نوعی تجدید حوزه ی بغداد و ادامه ی راه شیخ مفید و شیخ طوسی بود.

    [پاسخ]

  42. شایق Says:

    حوزه ی نجف هم در حال حاضر تحت اشراف سه مرجع بزرگ وعمده است یعنی آقای سیستانی و آقای بشیر النجفی و آقای آسید سعید حکیم که البته آقای فیاض را هم باید افزود. البته آقای آسید کاظم حائری هم که مرجع صدری هاست را می توان به عنوان حلقه رابط مرجعیت قم و نجف تلقی کرد. حوزه ی بزرگ لبنان و آقای فضل الله که خود حکایتی است. البته این فقط بخشی از شیعیان را که اصولی هستند را در بر می گیرد بخش عمده ی شیعیان کشورهای خلیج فارس اخباری هستند و مقلد افرادی چون مرحوم آل عصفور و لازم به ذکر است که اخباریون چیزی به عنوان تقلید ندارند.

    [پاسخ]

  43. میرهادی Says:

    فکر کنم زمزمه های انتشار رساله ی آقای جوادی هم در کنار سالگرد بهانه ای برای این نوشتار بوده . درسته ؟

    [پاسخ]

    سید مرتضی ابطحی پاسخ در تاريخ آذر ۱۰م, ۱۳۸۸ ۷:۴۱ ق.ظ:

    بالای عکس:
    «به بهانه پانزدهمین سالروز اعلام فهرست مراجع تقلید شیعه»

    [پاسخ]

  44. سعید حجازی Says:

    یک مطلب کاملا سفارشی بود. شما اسم بیات زنجانی رو میارید ولی مراجعی مثل آسید صادق شیرازی، آسید صادق روحانی، علی صافی گلپایگانی رو نمیارید.

    [پاسخ]

  45. 03031112 Says:

    :evil: :evil: :evil: :evil:

    [پاسخ]

  46. ایمان Says:

    درباره همه توضیح دادید الا آیت الله مکارم!

    [پاسخ]

  47. مجید Says:

    سلام
    من این مطلب رو تازه امروز خوندم. خیلی جالب بود و البته تا حدودی ناقص! مثلاً از مراجع دیگر مثل آیات عظام علی صافی، محمد صادق روحانی، عبدالکریم موسوی اردبیلی، محمد علی علوی گرگانی، محمد حسینی شاهرودی، صادق حسینی شیرازی، محمدعزالدین حسینی زنجانی نام نبردین. البته می دونم بقیه هم این اشکال رو به شما گرفتن ولی در مورد برخی از این اسامی واقعاً اشکال وارده! مثل سه اسم اول
    راستی چرا آیت الله روحانی با این سابقه و تألیفات این قدر ناشناخته اند؟
    اگر میتونید لطفاً یه مطلبی در مورد ایشون بنویسید!

    [پاسخ]

  48. سید اکبر موسوی Says:

    در ادامه کامنت سعید حجازی نامی از سید محمد روحانی که در سال ۷۶ مرحوم شدند و مرحوم بهشتی در نجف که در سال ۱۳۸۳ به دیار باقی رفتند و … نشده است.

    [پاسخ]

  49. محسن Says:

    آیا شما با خاندان آیت الله شیرازی آشنایی دارید؟
    میرزا مهدی و فرزندانش:
    سید محمد حسینی شیرازی
    شهید سید حسن شیرازی
    سید صادق شیرازی

    [پاسخ]

  50. روح الله ریاضی Says:

    اتفاقاً این حرف شما دلیل بر این است که از حوزه بی خبری برادر!

    [پاسخ]

  51. آسو Says:

    آقای فتحی(چون قهرم نمیگم علی )
    اینکه یه عده بیان لیست بدن به ما که مراجع اینا هستن که ما میگیم خودش یه جور دیکتاتوری نیست؟
    مگر ما خودمون عقل نداریم که درست تشخیص بدیم و کسی رو انتخاب کنیم
    چرا یه عده این قد از فکر کردن و کارکرد عقل تو کشور میترسن چرا همش میگن ما اینو میگیم شما هم بگین چشم تو هر موردی و هر کی چیز دیگه بگه حتما اشتباه میکنه و باید باهاش برخورد بشه(مگه به آقایون وحی نازل میشه

    [پاسخ]

    علی اشرف فتحی پاسخ در تاريخ آذر ۱۲م, ۱۳۸۸ ۸:۵۶ ق.ظ:

    خیر دیکتاتوری نیست بلکه اعلام نظر عده ای کارشناس است که خود از روش های شناخت مرجع اعلم است

    [پاسخ]

    آسو پاسخ در تاريخ آذر ۱۲م, ۱۳۸۸ ۱۲:۵۵ ب.ظ:

    آخه من تو این لیست چیزی از کارشناسی مذهبی و علمی نمیبینم دیکتاتوری سیاسی محض میبینم در این لیست توان علمی اصلا مطرح نیست فقط تابع بودن مطرحه و مثل اینه که بگن هر کی مخالفت داره صلاحیت نداره

    [پاسخ]

    نیکی پاسخ در تاريخ آذر ۱۲م, ۱۳۸۸ ۱۲:۳۴ ب.ظ:

    حالا چرا قهری؟ چی شده باز؟ :lol:

    [پاسخ]

    آسو پاسخ در تاريخ آذر ۱۲م, ۱۳۸۸ ۱:۳۳ ب.ظ:

    حالا

    [پاسخ]

  52. سید Says:

    با سلام
    چند نکته
    ۱) چرا از آیت الله مکارم شیرازی مطلبی نیاوردید
    از مهم ترین نکات در صدور فتوا برای مجتهد، موضوع شناسی آن مطلب است و گرنه راجع به حکم وضعیت مشخص است و الحق و الانصاف در این زمینه (موضوع شناسی) ایشان جزو نوادر است

    ۲) مرجعیت فراتر از مسائل سیاسی است و کاملا مشخص است که لیست جامعه مدرسین این نکته را در نظر گرفته و گر نه اگر این لیست قرار بود شائبه سیاسی داشته باشد آقایان تبریزی، وحید و شبیری نباید در آن لیست به خاطر ملاحظات سیاسی قرار می گرفتند و این را خودتان که در قم زندگی می کنید و از مواضع مثلا آیت الله وحید خبر دارید می دانید، در واقع حضور امثال آقایان بهجت ، تبریزی و وحید به نوعی در نظر گرفتن جایگاه علمی و فکری مکتب نجف است

    ۳) راجع به آیت الله بروجردی و این که چرا الان آن وحدت در مرجعیت نیست، با تحقیق پیرامون آن دوران کاملا مشخص می شود که با تلاش و پاکبازی عده ای از علما مانند آیت الله خمینی برای ثبات و رشد حوزه در آن دوران سخت و طاقت فرسا برای حوزه ایشان مطرح شد و گر نه در آن همان دوران هم بعض آقایان دیگر هم پایه ایشان بودند و در واقع وحدت مرجعیت یک توافق در آن دوران برای حفظ و بقای نهال حوزه بود و گرنه این که ما ده ها عالم دینی هم رده برای تقلید داشته باشیم نکته منفی نیست (کثر الله امثالهم)و با توجه به رشد و ثبات قابل توجه این شجره طیبه اکنون وحدت مرجعیت آن نیاز ۵۰ سال پیش را ندارد

    [پاسخ]

  53. رهگذر Says:

    فرموده اید:
    “در میان مراجع تقلید کنونی شیعه حضرات آیات سیستانی (۱۳۰۹)، خامنه ای (۱۳۱۸)، منتظری (۱۳۰۱)، وحید خراسانی (۱۳۰۰)، لطف الله صافی گلپایگانی (۱۲۹۸) و مکارم شیرازی (۱۳۰۵) از جایگاه برجسته تری نسبت به دیگران برخوردارند.”
    لطفا بفرمایید ملاک برجستگی جایگاه چیست؟ تالیفات علمی تاثیرگذار در حوزه؟ تعداد مقدان؟ وجوهات پرداختی به مرجع؟(چگونه می توان این دو عامل اخیر را سنجید؟) مقبولیت نزد سایر علمایی که نظرشان صائب است؟ زهد و اخلاص و پاکدامنی (چگونه می سنجیم این ها را؟ )
    نکتۀ مهم مغفول در این بحث نقش حاکمیت سیاسی و بخصوص دستگاه های قضایی و امنیتی در تعیین مرجعیت است.

    [پاسخ]

    سامان پاسخ در تاريخ آذر ۱۳م, ۱۳۸۸ ۱:۳۶ ق.ظ:

    مراجع واقعی: حضرات آیات منتظری – صانعی -بیات زنجانی والسلام!

    [پاسخ]

  54. مرتضی Says:

    با سلام و احترام . موضوع جالب و البته حساسی را برای نوشتن مقاله انتخاب کردید . اما نمیدانم در ذکر اسامی افراد محدودیت داشتید یا نه ؟ اصلا خط قرمز را شما تعیین میکنید یا مدیریت نشریه ؟ یا برادران وزارت اطلاعات !؟
    من به یک نمونه اشاره میکنم و ان عدم اشاره بنام مرجع مسلم تقلید یعنی ایت الله العظمی روحانی . از سابقون سابقون .چه در مبارزات قبل از انقلاب که از رهبران کلیدی بودند . چه اینکه بعد از فوت مرحوم ایت الله العظمی بروجردی ایشان جزو مراجع صاحب رساله بودند . چه اینکه تالیفات حیرت برانگیز ایشان مورد توجه حوزه های علمیه است . چه اینکه بیش از نیم قرن است درس خارج فقه و اصول میدهند . یعنی حتی در زمان ایت الله العظمی بروجردی
    براستی محدودیت ها را چه کسانی اعمال میکنند؟

    [پاسخ]

  55. علی Says:

    ازغایبین میشه به آیت اله سیدصادق شیرازی وآقای دکترصادقی تهرانی کرد

    [پاسخ]

  56. سید محمود Says:

    سلام علیکم
    مرحوم آیت الله عبدالاعلی سبزواری شاگرد حلقه درسی و فتوایی آیت الله خویی نبودند (آیت الله سیستانی هم جزو حلقه فتوایی فکر نکنم بوده باشند) آیت الله سبزواری همدرس آیت الله خویی بودند (هردو شاگرد آیاتی چون سید ابوالحسن اصفهانی که آیت الله سبزواری بیشتر به سید ابولحسن تمایل داشته اند) لطفا اصلاح فرمایید

    [پاسخ]

  57. وفایی Says:

    ba salam va tashakkor az matalebe ziba va khandani va mostanad va mostadalle shoma
    1)soale avvalam dar morede in ast ke aya mizane moghalledine maraje maloom ast? fekr mikonam mekanismi mojood bashad ta mizane moghallede aghayan ra moshakhas konad.
    2)soale dovvome man dar morede aghayan moosaviye ardebili va roohani va shirazi va ezzedin hosseini ast.dar soorate emkan jaygahe anha ra ham benevisid.
    ba arze eraadat va tashakkore dobare lotfan dar soorate emkan agar ghabel be javab dadan tashkhis dadid lotfan be emailam ham befrestid.

    [پاسخ]

  58. حمزه Says:

    حوزه علمیه و فقه شیعی همواره پویا بوده است بنابراین تعبیر مراجع نوظهور نشان از کم اطلاعی نویسنده دارد.

    [پاسخ]

  59. شهاد Says:

    آقای خامنه ای شرح عروه الوثقی داره ؟ کتابی در زمینه خارج فقه و اصول داره ؟

    [پاسخ]

  60. تورجان » Blog Archive » خموش پرسخن Says:

    [...] علاقه ای به ورود به وادی مرجعیت نداشت و آمدن نام او در لیست معروف جامعه مدرسین هم سبب نشد که او به ملزومات مرجعیت گردن نهد. او تنها [...]

Leave a Reply

CAPTCHA Image