خموش پرسخن

آیت الله العظمی موسی شبیری زنجانی لحظاتی پیش از اقامه نماز بر پیکر آیت الله العظمی منتظری

با رحلت آیت الله العظمی منتظری این پرسش برای بسیاری از مقلدین وی مطرح شده که پس از وی باید از کدام یک از مراجع تقلید شیعه  تبعیت کنند؟ اگرچه مرحوم منتظری همچون بسیاری از فقها و مراجع تقلید شیعه فرد خاصی را به عنوان جانشین خود تعیین نکرده است اما به نظر می رسد که مقلدین وی میان چهار مرجع تقلید تقسیم شوند. از سویی با توجه به مقبولیت بالای آیت الله صانعی در میان دانشگاهیان و فعالان سیاسی، بخشی از مقلدین مرحوم منتظری به وی رجوع خواهند کرد. از سوی دیگر نیز با توجه به عنایت ویژه آقای منتظری به جایگاه علمی حضرات آیات عظام سید موسی شبیری زنجانی (shobeyri)، سید علی حسینی سیستانی و حسین وحید خراسانی بخش وسیعی از بدنه سنتی و حوزوی مقلدان آقای منتظری تابع آرای فقهی این سه مرجع تقلید خواهند شد.

حضرات آیات عظام مرحوم منتظری و شبیری زنجانی، سید هادی هاشمی داماد آقای منتظری و فرزندان آقای زنجانی هم در این دیدار حضور دارند - عکس از سایت مرحوم آیت الله منتظری

خموش پرسخن

در این میان آیت الله زنجانی جایگاه ممتازتری دارد و به واسطه نزدیکی دیرینه اش با مرحوم منتظری مقبولیت بیشتری میان طیف سنتی حامی آقای منتظری داشته است. وی از دیرباز و حتی در بدترین شرایط، تلاش های فراوانی برای رفع محدودیت های آقای منتظری انجام داد و تعامل علمی نزدیکی با آن مرحوم داشت. از آنجا که رهبری نیز احترام ویژه ای برای آقای زنجانی قائل بوده و هست و فرزندان او از شاگردان آیت الله زنجانی بوده اند، نقش این مرجع تقلید در رفع حصر آقای منتظری بسیار برجسته بود و پس از رفع حصر نیز او از نخستین کسانی بود که به دیدن مرحوم منتظری رفت. آیت الله منتظری در صفحه ۷۷۷ جلد نخست خاطرات خود به نامه ای اشاره کرده که آیت الله زنجانی در اعتراض به حصر مرحوم منتظری به رهبری نوشته است. آیت الله شبیری همچنین در جریان برخوردهای خشن با معترضین به نتایج انتخابات ریاست جمهوری اخیر مذاکراتی با برخی مراجع تقلید قم همچون مرحوم منتظری و آیت الله العظمی صافی گلپایگانی داشت و نسبت به کشته شدن برخی معترضین بسیار معترض بود. اقامه نماز بر پیکر آقای منتظری نیز وزنه حوزوی و اجتماعی آیت الله زنجانی را سنگین تر کرد.

اما همه این نقش آفرینی ها سبب نشده که آیت الله زنجانی در میان مردم چهره شناخته شده ای باشد. وی شخصا هیچ گاه علاقه ای به ورود به وادی مرجعیت نداشت و آمدن نام او در لیست معروف جامعه مدرسین هم سبب نشد که او به ملزومات مرجعیت گردن نهد. او تنها مرجع تقلیدی است که بساط پرداخت شهریه برای طلبه ها در قم برپا نکرده، هیچ سایتی برای ترویج مرجعیت خود ندارد، دفتر و بیت به معنای واقعی آن ندارد و تنها به تدریس مشغول بوده و توانسته به عنوان یکی از مهم ترین و فنی ترین استادان فقه حوزه علمیه قم مطرح شود. مباحث هر روز وی تایپ می شود و در قالب جزوه ای در جلسه بعد در اختیار طلاب قرار می گیرد. طلبه های درسخوان و محقق قم او را خودمانی تر صدا می کنند و با نام «آقا موسی» می شناسندش. آقا موسی با وجود آنکه ۸۱ سال پیش در شهر قم به دنیا آمده است، اما شخصیت و روحیات او کاملا شبیه زنجانی هاست و همین می تواند نشان دهنده تأثیرگذاری عمیق پدرش مرحوم آیت الله العظمی سید احمد زنجانی باشد. او نیز همچون پدر و سایر علما و شخصیت های زنجانی چندان علاقه ای نداشته که نامش بر سر زبان ها باشد. همه اثرگذاری ها و فعالیت های علمی و اجتماعی اش را بدون سر و صدا پیش برده و از رسانه ای شدن ابا داشته است. ترجیح داده که زندگینامه ای از خود منتشر نکند و حتی انتشار رساله عملیه او نیز تابع چنین روندی بوده است. همین امر سبب شده که او تنها در زادگاه پدرانش (زنجان) و یا بین برخی خواص مقلدانی داشته باشد.

حضرات آیات منتظری و شبیری زنجانی، 17 تیر 1387

درباره پدر

مردم قم آقای زنجانی را به عنوان امام جماعت نمازهای صبح و مغرب و عشای حرم حضرت معصومه و نیز امام نماز جماعت ظهر و عصر مدرسه فیضیه می شناسند. او سال هاست که به جای پدرش مرحوم آیت الله العظمی سید احمد زنجانی در این دو مکان مقدس نماز جماعت پرجمعیتی را امامت می کند. پدرش نیز با وجود جایگاه علمی و اخلاقی برجسته ای که داشت، هیچ گاه وارد وادی مرجعیت نشد. مرحوم سید احمد زنجانی که در نماز جماعتش بزرگانی همچون امام خمینی همواره شرکت می کردند. آنگونه که مرحوم آیت الله منتظری در صفحه ۹۹ جلد اول خاطرات خود آورده است، مرحوم سید احمد زنجانی در ایام زعامت دینی مراجع ثلاث (حضرات آیات حجت، صدر و خوانساری) که پیش از حضور آیت الله العظمی بروجردی در حوزه علمیه قم متصدی مرجعیت بودند، همراه امام خمینی از مجتهدینی بود که از طلبه ها امتحان می گرفتند و به عنوان «ممتحن» شناخته می شدند.

همچنین آیت الله منتظری در صفحه ۲۰۰ همان کتاب به مباحثه های سه نفری حضرات آیات امام خمینی، سید محمد محقق داماد و سید احمد زنجانی در مدرسه فیضیه اشاره کرده است. دوستی امام خمینی و آیت الله سید احمد زنجانی بسیار دیرینه و صمیمانه بود. آنها شوخی های دوستانه و خودمانی زیادی با هم داشته اند که برخی از آن مطایبه ها را فضلای قدیمی تر قم نقل می کنند. آنها با هم به پیاده روی می رفته اند و گعده های زیادی داشته اند.

امام خمینی نفر دوم از راست و آیت الله سید احمد زنجانی نفر وسط

اواخر عمر سید احمد زنجانی با شروع مبارزات امام همزمان شد و این فقیه اخلاقی در کنار امام خمینی و سایر مراجع تقلید قم بیانیه معروف ۹ نفره مراجع قم علیه عملکرد رژیم را امضا کرد. سید احمد زنجانی وقتی در آبان سال ۱۳۵۲ شمسی درگذشت از خود سه پسر به جا گذاشت: سید موسی که جای پدر را سال ها بعد پر کرد، سید جعفر که سال هاست از قضات باسابقه دیوان عالی کشور است و سید ابراهیم که ۱۵ سال بعد پدر در جریان یک سفر تبلیغی در چین درگذشت. دختر سید احمد نیز با آیت الله سید ابوالفضل میرمحمدی ازدواج کرد که اکنون از اعضای قدیمی جامعه مدرسین است و پدر دکتر میرمحمدی نماینده سابق قم و معاون هاشمی رفسنجانی در زمان ریاست جمهوری اش.

فقیه آسان گیر، منتقد متنفذ

سید موسی از همان دوران حیات پدر و پا به پای او در مبارزات روحانیت حضور داشت و نامش در چند اعلامیه و نامه سرگشاده مشهور علیه مقامات وقت دیده می شود. آیت الله منتظری به خاطر دارد که آقا موسی در کنار امام موسی صدر و شهید بهشتی از شاگردان خوب مرحوم آیت الله العظمی سید محمد داماد بوده اند. (خاطرات آیت الله منتظری، ج۱، ص ۴۴۱)

آقا موسی از دهه چهل به یکی از استادان برجسته مدرسه حقانی بدل شد و شاگردان بسیاری را تربیت کرد. محمد خاتمی رییس جمهور پیشین ایران یکی از افتخارات دوران طلبگی خود را حضور در درس آیت الله زنجانی می داند و از همان زمان تا کنون روابط صمیمانه اش را با استادش حفظ کرده است. آقا موسی در کنار فعالیت های فشرده علمی خود که به تبحر بالای وی در علوم مختلفی چون فقه، اصول و حدیث انجامید، فعالیت های سیاسی اش را هم بدون سر و صدا و در حاشیه انجام می داد. مرحوم آیت الله احمدی میانجی در صفحه ۲۹۰ خاطراتش گفته است که روز ورود امام خمینی به ایران در ۱۲ بهمن ۱۳۵۷ به همراه آقا موسی زنجانی و مرحوم آیت الله سید مهدی روحانی در برابر دانشگاه تهران ساعت ها منتظر رسیدن ماشین حامل امام خمینی بوده اند و روز بعد برای دیدن امام به مدرسه رفاه رفته اند. آیت الله احمدی میانجی به یاد می آورد که امام خمینی نه آیت الله زنجانی را شناخته بود نه آیت الله روحانی را. چرا که آنها را بیش از ۱۴ سال قبل دیده بود.

آقا موسی پس از انقلاب ترجیح داد که به فعالیت های حوزوی ادامه دهد و زمزمه اعلام وی به عنوان مرجع تقلید در اواخر حیات مرحوم آیت الله العظمی اراکی قوت گرفت. او از آذر ۱۳۷۳ همزمان با ۶ فقیه دیگر از سوی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به عنوان مرجع تقلید معرفی شد. اما همانگونه که گفته شد خود وی هیچ گاه مرجعیت را جدی نگرفت و ترجیح داد روند عادی تدریس و تحقیق را ادامه دهد.

آقا موسی اکنون در شمار مراجع تقلید بزرگ شیعه قرار گرفته و تبحر ویژه وی در علم رجال، دقت های روایی وی و اعتقاد او به «عدم حجیت خبر واحد» او را به عنوان یکی از مراجع و فقهای ممتاز در مکتب قم مطرح کرده است. او اگرچه محضر علمای بزرگ نجف را نیز درک کرده است و در درس خارج خود نیز عنایت ویژه ای به آرای حضرات آیات عظام حکیم و خویی دارد، اما نگاه انتقادی پررنگ او در مباحث اصولی و فقهی در کنار اعتقاد وی به «نظریه انسداد» در علم اصول فقه، عمل به فتاوای او را برای مقلدانش آسان تر کرده است.

درس خارج فقه آیت الله العظمی زنجانی، 15 آبان 1387، مسجد اعظم قم

او نیز همچون بسیاری از همتایانش به قلمرو گسترده اختیارات حکومتی برای فقها معتقد نیست و این را در مباحث خود پنهان نمی کند. اما هیچ گاه نخواسته که انتقادات و اعتراضات او جنبه علنی و انقلابی به خود بگیرد. او عمیقا به رایزنی ها و چانه زنی های پشت پرده باور دارد و چندین بار نیز از این روش به نتایجی رسیده است. شاید حمایت از آیت الله منتظری تنها فعالیت سیاسی آشکار و بی پرده او بوده که از او  یک پشت و پناه قابل اتکا برای بیت این مرجع فقید شیعه ساخته است.

۱۱۴ Responses to “خموش پرسخن”

  1. مجتبی Says:

    http://www.agahsazi.com/article.asp?id=4121&cat=4

  2. هرتزبرگ Says:

    سلام
    خسته نباشید. از مردم چه خبر اقای فتحی. چرا شما هم مثل سایر رسانه های ضد دین و ضد انقلاب خودتون رو زدید به اون راه؟ به هرحال یه اتفاقاتی افتاده تو مملکت دیگه ها؟ منظورم راهپیمایی ۹ دی ضد حرمت شکنان عاشوراست. نظرتون چیه؟؟؟؟

    علی اشرف فتحی پاسخ در تاريخ دی ۹م, ۱۳۸۸ ۱۱:۵۸ ب.ظ:

    قرار نیست که من درباره همه چیز اظهار نظر کنم! خبرگزاری هم نیستم. اختیار وبلاگ خودمان را هم نداریم؟!

    ب پاسخ در تاريخ دی ۱۰م, ۱۳۸۸ ۱۲:۰۳ ق.ظ:

    علی خان حالا چرا عصبانی میشی توهم مثل بالاترین اسرائیلی بگو برا کیک و ساندیس اومده بودن

    sherlkan پاسخ در تاريخ دی ۱۰م, ۱۳۸۸ ۱۲:۰۳ ق.ظ:

    رژیم شاه هم ازین راهپیمایی های حکومتی زیاد تشکیل می داد

    sherlkan پاسخ در تاريخ دی ۱۰م, ۱۳۸۸ ۱۲:۰۹ ق.ظ:

    http://passionofanna.wordpress.com/ راهپیمایی حکومتی در فروردین ۱۳۵۷تبریز

    مرگ بر سبز اموی پاسخ در تاريخ دی ۱۰م, ۱۳۸۸ ۱۲:۲۰ ق.ظ:

    معلومه که نداری! اختیار همه چیز با خداست و انسان از خودش چیزی نداره. اگه فردی در توانش باشه که از دین خدا دفاع کنه و نکنه و مدعی دین داری باشه معلومه که مثل تو یه جای کارش میلنگه

    مهدی : مرگ بر سبز علفی پاسخ در تاريخ دی ۱۰م, ۱۳۸۸ ۱۱:۴۸ ق.ظ:

    فعلا که شما اختیار کشور و دنیا و آخرت مردم رو هم دارین. به همه اینا قدرت و ثروت و جهالت رو هم اضافه کن. امیدوارم خدا به همه مردم چیزایی رو ندارن بده ، اینجوری یه خورده هم شرف و انسانیت به شما میرسه. راستی با جرات شدین مسنجر و یاهو رو از فیلتر در آوردین ! گازتون نگیره یه وقت!

    iran dokht پاسخ در تاريخ دی ۱۰م, ۱۳۸۸ ۱۰:۴۰ ق.ظ:

    http://www.youtube.com/watch?v=74AosQtvzDk
    harekate khod josh!!! akhey cheghadam beheshon bad migzare :)

    ابراهیم پاسخ در تاريخ دی ۱۰م, ۱۳۸۸ ۲:۱۶ ب.ظ:

    نکته‌اش اینه که نظام هم از «خود» ماست.

  3. sherlkan Says:

    شما از کجا می دانید که آقای منتظری به این چهار مرجع گفته شده عنایت ویژه ای داشته اند؟

    علی اشرف فتحی پاسخ در تاريخ دی ۱۰م, ۱۳۸۸ ۱۲:۰۰ ق.ظ:

    من فقط گفتم سه مرجع. منبعم موثق است

    ابراهیم پاسخ در تاريخ دی ۱۰م, ۱۳۸۸ ۱:۳۷ ق.ظ:

    من هم «بع»م موثقه.
    (هویجوری)

    مستانه پاسخ در تاريخ دی ۱۰م, ۱۳۸۸ ۱۰:۳۶ ق.ظ:

    میزان ادب شما قبلا دستمان آمده،‌زحمت نکشید…

  4. ELHAM Says:

    چرا هیچ چی ننوشتی تورجان حکومت افتاد دست رادیکالهای بی مغز و فاتحه بگو درسته محافظای کروبی رو ازش گرفتن؟
    یعنی مهدور الدم شد؟

    علی اشرف فتحی پاسخ در تاريخ دی ۱۰م, ۱۳۸۸ ۱۲:۰۴ ق.ظ:

    من خبرگزاری نیستم. خبر خاصی هم ندارم. مثل همه از سایت ها خبر می گیرم

    ابراهیم پاسخ در تاريخ دی ۱۰م, ۱۳۸۸ ۱:۳۹ ق.ظ:

    یادت رفت بگی «کرک و پرم هم ریخته»

    مهدی : مرگ بر سبز علفی پاسخ در تاريخ دی ۱۰م, ۱۳۸۸ ۱۱:۵۲ ق.ظ:

    مهم اینه که آدم پیش خدا کرک و پرش نریزه وگرنه بندگان ظالم خدا سگ کی باشن!

  5. محمد Says:

    چرا از تظاهرات عظیم چهارشنبه ننوشتی؟ حتما دیدی خیل عظیم ملت را و خواسته های آنها را.آیا دوست داری سرپوش بر آن بگذاری؟ تحلیل کن منصفانه.

  6. مردم Says:

    دیدید که هیچ غلطی نمی توانید بکنید. آن منتظریتان هم چون توبه نکرده مرد یه حکم نامه ۶۸/۱/۶ امام “درقعر جهنم می سوزد” مطمئن باش.

    ehsan پاسخ در تاريخ دی ۱۰م, ۱۳۸۸ ۱۰:۱۷ ق.ظ:

    از کی تا حالا شماها جای خدا نشستید و میتونید حکم جهنم بدید؟ :|

    رز پاسخ در تاريخ دی ۱۰م, ۱۳۸۸ ۱۰:۲۰ ق.ظ:

    شما زبانم لال فرستاده خدا هستی؟ البته ادعای سربازان گمنام امام زمان و می کنید دیگه الانم که ادعاتون به عرش الهی هم رسیده

    مهدی : مرگ بر سبز علفی پاسخ در تاريخ دی ۱۰م, ۱۳۸۸ ۱۱:۵۸ ق.ظ:

    میگم این چشمای برزخی رو تو قرارگاه بهتون دادن ؟ ساخت کشور برادر و دوست چینه ؟ میگم به این چینیا اعتمادی نیستا یه موقع چشم برزخیتون برعکس کار نکنه ؟! اگه اجازه بهشت دست شماست پس زنده باد جهنم سوزان.

    سید داوود قریشی پاسخ در تاريخ دی ۱۰م, ۱۳۸۸ ۲:۳۱ ب.ظ:

    خجالت بکشید با این لحنتون. خداوند خودش می داند که چه کسی بهشتی است و چه کسی جهنمی!

  7. عبیدالاحسان Says:

    خیلی خوب بود . تشکر بابت این زحمتی که می کشی .

  8. عبیدالاحسان Says:

    یه بار دیگه تشکر . اگه میشه در مورد وحید خراسانی هم یه مطلب بنویسی خیلی خوب میشه. ایشون هم از اون شخصیت هاییه که برای من و خیلیا یه جورایی مجهوله . من خودم بعضی وقتها چیزایی ازش میشنوم (توی سخنرانی ها) که واقعا بهش بزرگترین شیعه ی غالی میگم بعضی وقتها هم چیزایی که دقیقا در مقابل اون ایده ها به نظر میرسه .
    در ضمن امروز فرداس که ارشاد به وبلاگ ها هم تذکر بده که اخباری که ما میگیم رو پوشش بدین .

  9. اسماعیل Says:

    یک عنایتی بفرمایید به وقایع این یکی دو روز در تهران و قم . خوب ه خب شما که انقدر صاحب نظر هستید یک گوشه چشمی بکنید. خیلی ها حساب باز می کنن روی نوشته های شما. من الله توفیق

  10. عبدل Says:

    “او نیز همچون پدر و سایر علما و شخصیت های زنجانی چندان علاقه ای نداشته که نامش بر سر زبان ها باشد. همه اثرگذاری ها و فعالیت های علمی و اجتماعی اش را بدون سر و صدا پیش برده و از رسانه ای شدن ابا داشته است. ترجیح داده که زندگینامه ای از خود منتشر نکند و حتی انتشار رساله عملیه او نیز تابع چنین روندی بوده است. ”
    شما یه وقت برای شهر خودت کم نذاری :mrgreen: :
    :cool:

  11. m . j . m Says:

    هر سه بزرگوار یعنی حضرات آیات سیستانی ، وحید خراسانی و شبیری زنجانی رو از نزدیک خدمتشون رسیدم . حداقل برای من ، جامعیت آیت الله العظمی سیستانی برجسته تر بوده . ایشان هم شاگرد مکتب قم بوده و هم سالیان متمادی از برجسته ترین شاگرد مرحوم آیت الله العطمی خوئی بودند . و هم با کیاست و روشن بینی خود عراق رو ( و به نوعی جهان شیعی رو ) از فتنه تندرو ها در امان داشتند و اینکه جهان پیرامون خود رو به خوبی می شناسند و دیدشون محدود به خانه خودشون نیست و با جدیدترین ایده ها و متون و نوشته جات به خوبی آشنا هستند .

  12. سلمان Says:

    علی‌جان
    همه می‌دانیم که تو خبرگزاری نیستی
    دلیلی هم وجود ندارد که در مورد همه‌چیز بنویسی
    برای همین من یک نظری بدم که اگر دنبال‌کننده‌های وبلاگ خواستن نسبت به وقایع روز تقریبا بی‌طرفانه مطلع بشن، بتونن.
    دوستان امروز مردم ترکوندن
    چی رو؟
    چشم حسودا و عنودا و منافقین رو
    زنده باد جمهوری اسلامی به ره‌بری مقتدرانه‌ی مقام عظمای ولایت
    یاعلی

    mohammad پاسخ در تاريخ دی ۱۰م, ۱۳۸۸ ۸:۱۱ ق.ظ:

    زنده باد عزاداران حسینی.زنده باد جمهوری اسلامی.
    کورباد آن چشمها که ندیدند یا چشم بستند تا نبینند یا از قبل کور شده بودند.
    :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

    تماشا پاسخ در تاريخ دی ۱۰م, ۱۳۸۸ ۸:۳۴ ق.ظ:

    من هم موافقم
    وبلاگ علی جان خبرگزاری نیست
    ایشون طلبه ای هستند در قم که فرزند شهید هستند
    فقط نمی دونم چرا یه کم مثل بی بی سی عمل میکنند
    بی بی سی هم در باره منتظری کلی حرف زد و عزا گرفت
    برا کشته های روز عاشورا خون گریه کرد
    و وقتی راهپیمایی عظیم ملت ایران تو نهم دی ماه صورت گرفت تو بی بی سی هم همچین خبری نبود.

    iran dokht پاسخ در تاريخ دی ۱۰م, ۱۳۸۸ ۹:۲۴ ق.ظ:

    شما تا خبرگزاری فارس داری چه غم داری؟؟؟دیگه چه نیازی به این وبلاگ داری؟؟؟ برو عکسای فارس نگاه کن کیفور بشی. ‌
    نمیگم دروغ میگی‌‌ها نه ولی‌ خوب شاید بصیرت نداری
    که اخبار بی‌بی‌سی از تظاهرات چارشنبه را ندیدی
    http://www.bbc.co.uk/persian/iran/2009/12/091230_rm_pro_gov_demo.shtml

    http://www.bbc.co.uk/persian/iran/2009/12/091230_op_ir88_pro_government_rally.shtml

    سلمان پاسخ در تاريخ دی ۱۰م, ۱۳۸۸ ۵:۴۴ ب.ظ:

    ما نیازی به این وبلاگ برای خبرگیری نداریم
    می‌گیم برای شماها بنویسه :grin:

    مهدی : مرگ بر سبز علفی پاسخ در تاريخ دی ۱۰م, ۱۳۸۸ ۱۲:۰۶ ب.ظ:

    عده ای کم هوش یادشون رفته همین بی بی سی چه حمایتی از امام خمینی میکرد سال ۵۷٫ بی بی سی که از اون موقع تا حالا روال خودشو حفظ کرده پس اشکال از شماهاست که هرچیزی رو به نفعتون باشه نفی میکنین. مگه رسانه میلی خودتون فیلمای عاشورا رو منتخب پخش میکنه کسی چیزی میگه ؟ اگه واقعا مردن همه فیلمارو نشون بدن تا آبرویی واستون نمونه. خاک بر سر اون دولتی که شهروندشو با ماشین زیر میگیره و از روش رد میشه!

    ابراهیم پاسخ در تاريخ دی ۱۰م, ۱۳۸۸ ۲:۰۲ ب.ظ:

    تکرار می‌کنم: شورش سبز برای اثبات باطل بودنش نیازی به حمایت بی‌بی‌سی و امثالها نداره.

    مسعود پاسخ در تاريخ دی ۱۰م, ۱۳۸۸ ۹:۳۷ ق.ظ:

    سرو کله زدن با این جور کامنت گذارها هم اعصاب فولادی میخواد. علی آقا خدا صبرت بده! منکه دیگه حوصله جواب دادن به اینها رو ندارم (حالا باز میاد زیر این مزخرف میگه)

    علی اشرف فتحی پاسخ در تاريخ دی ۱۰م, ۱۳۸۸ ۹:۳۹ ق.ظ:

    و عادتهم الاحسان!

  13. صادق Says:

    مطلب خوبی بود در باب معرفی این فقیه و محقق برجسته.
    شما اطلاع ندارید که خواندن نماز بر پیکر آیت الله منتظری(ره) توسط آقای شبیری وصیت آن مرحوم بود و یا اینکه تصمیم بیت ایشان.چرا که تصور می کنم در عرف حوزه این که چه عالمی نماز را بر پیکر مرجع فقید می خواند معنای خاص خود را دارد.

  14. reza Says:

    خیلی خنده داره که یه عده انتظار دارن شما اینجا راجع به همه چیز اظهار نظر کنید. مطلب خیلی خوبی بود و من که خیلی استفاده کردم. ولی انصافا هر روزی که میگذره بیشتر جای خالی آقای منتظری احساس میشه. واقعا پشت و پناه بزرگی رو از دست دادیم…کاش کسی پیدا بشه که بتونه جای خالیش رو پر کنه برای مردم…

  15. هم مدرسه‌ای ایشون میگند: Says:

    درست میگند ایشان که خبرنگار نیستند. ایشان تنها مطالب مربوط به اقاشون منتظری را گزارش می کنند . دیدید که فرمودند صدها هزار نفر بی سابقهوو…در تشییع جنازه اقاشون شرکت کردند.
    بنده دیروز در قفم بودم و در تشییع ان آقا نیز جزو تماشاگران بودم. بر اساس گزارش ایشان از تشییع جناز منتظری و با مقایسهصدها هزار ایشون مطرود میگم دیروز در قم صدها میلیون جمعیت حضور داشتند.
    تعجب نداره بی بی سی نیز سانسور کرد. ایشان را نیز به عنوان گزارشگر طلبه بیبی سی هستند.
    بگین بچه به تو چه که مقلدان فلانی چه کنند. در تشییع جنازه حضرت آفت ا…. العضظمی به تعداد تشییع کنندگان نه مقلدان فقط و به تعبیر نویسنده بسیار…. تورجان صدها هزار رساله پخش کردند
    ایشان تنها از مخالفان نظام گزارش می دهند ایشان فرزند شهیدند هر غلطی می خواهند می کنند. به دیگران هیچ ربطی ندارد. ایشان که برده شما نیستند. ایشان برده خودشان هستند. بروید پی کارتوناز ایشان انثقاد نکنید. ایشان خبر خاصی ندارد. ایشان طلبه هستند. مگر در بردار کشانشان نگفتند که ایشان کیستند. هنوز نفهمیدی ایشان کیستند. بنده خواهش می کنم برای ایشان تعیین تکلیف نکنید. ر.ک: پاورقی برادرکشانشان.

    تماشا پاسخ در تاريخ دی ۱۰م, ۱۳۸۸ ۸:۳۳ ق.ظ:

    خدا از دهنت بشنوه حرف دل مارو زدی
    فقط من گول خوردم اون روزی که درباره ایشون خوندم که نوشته بود طلبه است و بچه شهید
    گفتم یه وبلاگ درست حسابی پیدا کردم که حرف دل مسلمون ها رو بزنه ولی هر روز که گذشت بیشتر با یکسری چهره ها آشنا شدم.

    rahro پاسخ در تاريخ دی ۱۰م, ۱۳۸۸ ۹:۰۴ ق.ظ:

    بله ایشون خیلی مستقلند.خبرگزاری هم نیستند.نمی تونند یه خبری رو پوشش بدهند که سبزها بسوزند ازش.الان وقت نوشتن راجع به مرجعیت و لینک به نگاه جامعه شناختی به عزاداری و …
    اهه!اینقدر به ایشون گیر ندهید.ایشون طلبه اند.فرزند شهیدند.نمی تونند نسبت به هتک حرمت عاشورا و امام حسین(ع) واکنش نشون بدن.فکر نکنید با این فشارها می تونید ایشون رو وادار به واکنش کنید.
    اهه… :idea: :idea: :idea: :idea: :idea:

    علی اشرف فتحی پاسخ در تاريخ دی ۱۰م, ۱۳۸۸ ۹:۱۵ ق.ظ:

    از آنجا که به فتوای استاد حسین شریعتمداری و آیت الله العظمی علامه علم الهدی بحمدالله از دیروز رسما شدیم میمون و گورخر و گوساله و بزغاله و عوضی و… پس بهتره درباره تجمع چند میلیون نفری تهران چیزی نگیم و به همون ۵۰۰۰ نفر خودمون دلخوش کنیم تا بیش از این شماها را به نجاست وجودی خودمون آلوده نکنیم!
    ضمنا یادتون نره که وقتی از شماها تعریف کردیم باید در خودتون شک کنید! هر چی باشه ما دشمن منافق و مرتد و ملحد و مهدورالدم و مزدور و اجنبی و گوساله و میمون و گورخر و بزغاله و …. هستیم

    سلمان پاسخ در تاريخ دی ۱۰م, ۱۳۸۸ ۵:۴۸ ب.ظ:

    علی‌آقا
    ایشون فرمودن بزغاله و گوساله
    دیگه به باقی حیوانات اهانت نکن دوست من

    مهدی : مرگ بر سبز علفی پاسخ در تاريخ دی ۱۰م, ۱۳۸۸ ۱۲:۱۸ ب.ظ:

    آهان یعنی اگه بالای وبلاگش بزنه “جوجه بسیجی هستم باتوم دار که در راه ولایت خونها میریزم و هیچ باکی از قانون ندارم و از اسلام فقط خشونت و جبرشو یاد گرفتم” خوشحال میشی که بچه مسلمون پیدا کردی که حرف دلتو بزنه ؟ تعریف شما از اسلام اینه ؟! به کوری چشم بدخواها علی آقا مینویسه. به قول مالک اشترتون شماها اگه اونجاتون میسوزه برید اونجاتون آب بریزید دیگه!

    rahro پاسخ در تاريخ دی ۱۰م, ۱۳۸۸ ۲:۲۴ ب.ظ:

    خدا تو قرآنش به بخشی از اهل کتاب می فرماید:”الاغ” :idea: سوره مبارکه جمعه :idea:
    به عالم بی تقوا می فرماید :”سگ” :idea: سوره مبارکه اعراف :idea:
    اهل کتاب هم در عزای حسین(ع) سوگوارند.آیا حرمت شکنان عزای حسین(ع) و ساکتان از الاغ و سگ بدتر نیستند. :cry: :cry:
    من هم به آقای علم الهدی اعتراض دارم.چون شان بزغاله و گوساله رو پایین آوردند ;-) ;-) و با یزیدیان قیاس کردند. ;-)
    اولئک کالانعام،بل هم اضل…
    البته دوباره مثل قضیه خس و خاشاک نشه!برید خوب گوش بدهید ایشون به همه معترضین این نسبت رو ندادند.

    علی اشرف فتحی پاسخ در تاريخ دی ۱۰م, ۱۳۸۸ ۲:۳۱ ب.ظ:

    جناب رهرو! حضرت استاد علم الهدی به حرمت شکنان ولایت فقیه گفتند گوساله و بزغاله، نه حرمت شکنان عزای امام حسین(ع)
    اینم سندش که موجوده:
    http://www.farsnews.net/newstext.php?nn=8810091487

    ضمنا هیچ فکر کرده اید که اینگونه سخن گفتن فقط به زیان خودتان است و بس؟! آیا تجربه تلخ مضحکه شدن برخی ائمه جمعه را فراموش کرده اید؟

    سید داوود قریشی پاسخ در تاريخ دی ۱۰م, ۱۳۸۸ ۲:۳۹ ب.ظ:

    احسنت مهدی جان، حرف دل من را زدی :)

  16. علی Says:

    مطلب خوبی بود در معرفی ایشون
    الانه کدوم مراجع بیشترین مقلد رو در ایران دارند آشیخ علی؟ میدونم مطالعه خاصی انجاl نشده، برداشت شما چیه؟
    (در ضمن این required ها رو هم بردارید لطفا)

    علی اشرف فتحی پاسخ در تاريخ دی ۱۰م, ۱۳۸۸ ۸:۱۸ ق.ظ:

    همانطور که گفتی هیچ مطالعه آماری در این باره انجام نشده و فی الواقع به دلیل سیاسی بودن برخی پیامدهای این مسأله، هنوز هم امکان چنین مطالعه ای نیست. ولی روحانیون کاروان های حج، منبع نسبتا خوبی برای این سؤال هستند و غالبا از برتری نسبی آقای سیستانی و آقای خامنه ای خبر می دهند.

  17. محمد معینی Says:

    درود بر فتحی عزیز

  18. محمد گلپایگانی Says:

    بنام خدا
    حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی به اعلم بودن آیت الله منتظری رحمت الله قائل بودند و نیازی برای انتشار رساله نمی دیدند ولی خبرها حاکی از اقدام ایشان به چاپ رساله توضیح المسائل است.
    بعضی از افراطیون منتظر بودند که نماز حضرت ایت الله منتظری را آیت الله صانعی بخوانند تا دلیلی درست کنند برای حزبی کردن این دو مرجع و شروع به ضد تبلیغات ولی با آمدن آیت الله زنجانی تمام حرف و حدیث ها خنثی شد و بهانه ای به دست افراطیون داده نشد.ولله اعلم

  19. سید مقداد ترابی Says:

    با سلام، منظور از نظریه ی انسداد چیست؟ لطفا توضیح دهید یا اگر لینکی که حاوی توضیحات است سراغ دارید ارجاع دهید.

    علی اشرف فتحی پاسخ در تاريخ دی ۱۰م, ۱۳۸۸ ۹:۱۹ ق.ظ:

    یعنی اینکه در زمان غیبت معصوم، راه برای فهمیدن نظر او بسته است و بیشتر روایات هم که خبر واحدند فاقد استحکام سندی لازم برای افتا هستند پس باید به ظنون عمل کرد و هر ظنی را حجت دانست

  20. iran dokht Says:

    matlabe mofidi bod makhsosan bad az fote ayatollah bahjat va aytollah montazeri ja dare ke maraje alami ke kamtar shenakhte shode hastand moarefi beshan

  21. محمد گلپایگانی Says:

    آقای علی اشرف فتحی و سید مرتضی ابطحی عزیز
    این کامنت های آبکی بعضی دوستان دو دلیل میتواند داشته باشد
    ۱)دشمنی
    ۲)حسادت
    در پناه خدا از شر اشرار محفوظ باشید انشاالله

  22. علی Says:

    جناب فتحی شتر سواری دولا دولا نمی شود!خیلی جالبه. یادمه یکبار کامنت گذاشتم که چرا درباره نقد برخی حوادث که عمدتا همفکران شما بانی آن بودند، مطلبی نمی نویسید و شما همین جوابی را که به هرتزیرک دادید آنجا هم گفتید که قرار نیست من درباره همه چیز اظهار نظر کنم! خبرگزاری هم نیستم. اختیار وبلاگ خودمان را هم نداریم؟!این پاسخ شما که تا حدودی نشان از عصبانیت شما هم دارد، مرا به یاد مثلی می اندازد که چراهمیشه به یک طرف غش میکنی؟ گویند که روضه خوانی در اوج روضه غش می کرد و همیشه به سمت خانمها و میان آنان می افتاد.براین کارخرده گرفتند. گفت:افتادن که دست من نیست. از حال رفته و می افتم. گفتند : درست، ولی چرا همیشه به یک طرف غش می کنی؟!شما هم گاهی درباره بی اهمیت ترین مسائل می نویسید که اتفاقا اغلب به سود یک جریان فکری و سیاسی است. اما درباره حماسه پرشکوه دیروزمردم سکوت کرده و برمی آشوبید که من خبرگزاری نیستم و اختیاروبلاگ خودمان را دارم. . البته انشاء الله عصبانیت شما به خاطر حضور میلیونی دیروز نیست! هرچی باشه اینها هم مردم بودند که شما خیلی از آنها دم میزید!؟ خیلی جالبه! رسانه های بیگانه و ضد انقلاب که اخبار و تصاویر اغتشاشات عاشورا را لحظه به لحظه گزارش و چندین برابر بزرگ نمایی می کردند، در یک هماهنگی کامل، البته ناخواسته و تصادفی! حماسه دیروز را یا نادیده گرفتند یا درحجم بسیار اندکی گزارش کردند.

    مستانه پاسخ در تاريخ دی ۱۰م, ۱۳۸۸ ۱۱:۰۳ ق.ظ:

    این که یک نفر طرفدار جریان فکری خاصی باشد از حقوق حقه اوست. حتی موضع گیری شفاف نیز از حقوق اوست. شما یک نگاه با دقت و بدون تعصب به لینک‌های سمت راست صفحه بیندازید تا لیستی از وبلاگ‌های مخالف و اخبار فارس نیوز را مشاهده کنید که در مورد دیروز کم ننوشته اند. اگر ایشون می خواستند چشم بر حقایق ببندند چنین لینکهایی رو تو وبلاگشون نمی‌گذاشتند.

    مهدی پاسخ در تاريخ دی ۱۰م, ۱۳۸۸ ۱۲:۲۹ ب.ظ:

    حضور میلیونی و خودجوش از مدارس ، ادارات و کارخانجات دولتی از قبیل سایپا ، ایران خودرو و بقیه ! به خدا تو شهر کوچولوی ما (میانه) هیچکس بغیر از بچه مدرسه ای ها که نصفشون هم بین راه جیم شده بودن تو راهپیمایی آبکی شرکت نکرد. از قدیم هم گفتن مشت نمونه خروار است. این درست که باید به هتک حرمت عاشورا اعتراض کرد ولی به خدا قسم هدف اصلی حکومت از این اعتراض دین و ایمان و امام حسین نیست ، فقط دارن دست و پا میزنن که آبروی ریخته شدشونو جمع کنن با اینکارا. واقعا مظلومیت امام حسین یکبار دیگه ثابت شد که بازیچه ای شده تو دست این ظالمها.

    سعید پاسخ در تاريخ دی ۱۰م, ۱۳۸۸ ۱:۰۴ ب.ظ:

    مهدی جان، توی قم خودمان دیروز صبح روی درب یک بانک دیدم نوشته بود: به دلیل حضور گسترده در راهپیمایی امروز باجه عصر تعطیل میباشد!!!!!!
    معنای خودجوش صد در صد آمد دستم!!!!

    سید داوود قریشی پاسخ در تاريخ دی ۱۰م, ۱۳۸۸ ۲:۴۴ ب.ظ:

    اگر می خواستند جمعیت واقعی را مشاهده کنند بهتر بود که راهپیمایی رو جمعه برگزار میکردند تا مدارس و ادارات و … تعطیل باشند و کارمندان بیچاره مجبور نشوند از ترس شغلشان در همچنین مجالسی شرکت کنند.
    پ.ن: ساندیس ها خوشمزه بود،برادران؟

    سلمان پاسخ در تاريخ دی ۱۰م, ۱۳۸۸ ۵:۵۳ ب.ظ:

    من متاسفم که شما به خاطر این‌که نمی‌خواید اشکالات خودتون رو بپذیرید و به فکر چاره باشید. و برای این‌که فکرتان را به کار نیندازید (که از سخت‌ترین کارهاست؛ حق دارید) به مردم مملکتتان اهانت می‌کنید. حرف‌هایی که مدت‌ها پیش دشمنان انقلاب می‌زدند و می‌خندیدیم از زبان افردای صم و بکم از کشور خودمون تکرار می‌شه
    متاسفم واقعا براتون
    تا دیر نشده برگردید به دامان انقلاب و مردم

  23. علی Says:

    آقای فتحی خیلی تلاش می کنید که خود راآدمی منصف، حقیقت طلب،دارای حریت در نوشته ها و تحلیل هامعرفی کنید، ولی دوست عزیز به قول امام علی، میدان سخن کفتن درباره حق و حقیقت خیلی وسیع ولی میدان عمل بر اساس آن خیلی تنگ است.یک مرور اجمالی نوشته های شما کاملا نشان می دهد که همیشه به یک طرف غش کرده اید.حد اقل صادق باشید. انصافا نادیده گرفتن این حضور پرشکوه به معنای چیست!مشکل شما دوست عزیز این است که غوره نشده، مویز شدید! علی جان!انصاف این است که نسبتا خوب می نویسی و خوب تحلیل می کنی!ولی چون نسبت به مبانی اندیشه دینی بی اطلاعی در خیلی از تحلیل هایت به بیراهه رفته و خطا می کنی؟ علی آقا! شما با اهداف و آرمانهای پدر شهیدتان همان اندازه قرابت دارید که مواضع سیاسی آقا سید حسن خمینی با اندیشه های امام دارد. شما مدعی هستید که به سبب فرزند شهید و طلبه بودن در جریانات اخیر موضعگیری نکردید. در حالی که همه خوانندگان وبلاگ، نوشته های شما را با عنوان یک طلبه و فرزند شهید می خوانند و این اثرات خاص خود را دارد.

    سعید پاسخ در تاريخ دی ۱۰م, ۱۳۸۸ ۳:۴۰ ب.ظ:

    فهمیدی آقای فتحی؟ برو یه چند کیلو قرابت با آرمانهای پدر عزیزت بخر. به هر حال این آقایان پدر شما را از شما بهتر میشناسند که!!!!

  24. الاقل محمد صادق Says:

    اولا با تأخیر موجه تسلیت عرض می کنم ثانیا تشکر می کنم از نوشته های لازم و کافی و واضح و وزین و همانقدر محققانه که مودبانه و همانقدر منصفانه که منتقدانه ی شما دو بزرگوار، و لذت می برم از مطالبی که منصفانه و صادقانه می نویسید و می گزینید، کما اینکه همراه می شوم با حزن و دردی که انگیزه ی نگارش شما و لازمه ی نگرش شماست و بریتان دعا می کنم تا همیشه همینقدر و بل بیشتر در جمع میان شئون طلب و طلبگی و واکنش به مطالب و مصائب روزگار موفق باشید و دیگران هم بیاموزند که همین سیره و سنت را مورد تأسی قرار دهند و دهان مگر به بایسته ی خویش و به شایسته ی کسوت و سنت خویش باز نکنند.

  25. سعید Says:

    برادر خوبم تحلیل بسیار خوبی داشتید. من البته شخصا آیت الله العظمی صانعی را اعلم میدانم. به آقایانی هم که برایتان کامنتهای کیهانی می گذارند عرض میکنم که ما انسان پرست و بشرپرست نیستیم و متاسفانه برخی حرکات و صحبتهای شما و همفکرانتان را مصداق بارز شرک و تشریک مبدانیم.

    سلمان پاسخ در تاريخ دی ۱۰م, ۱۳۸۸ ۵:۵۶ ب.ظ:

    :) ))))))))))))))
    شما انسان‌پرست و بشرپرست نیستید. شما گُلید. گُل.

  26. رهگذر Says:

    با سلام و تشکر از مطالب جالب شما.
    یه جوابیه برای بعضی که اینجا اعتراض به خبر رسانی شما داشتند:
    یک فرد طلبه شناخته شده در فضای سیاسی فعلی کافی است کمی ساز مخالف بزند تا مصائب ناخواسته بر سرش ببارد. برای هر موضوعی لازم نیست آدم خودشو بندازه وسط هوار بزنه. مطالب آقای فتحی نشان دهنده توجه ایشان به مسائل سیاسی و اجتماعی ایران است و حق دارند بر اساس نظر خود مطلب بنویسند. در مقاله قبلی هم در مورد وقایع عاشورا در حد خود نوشته اند. بنابراین جای ایرادی نیست. نیست.مساله دیگر این است که نباید انتظار داشته باشید هر اقدام منتسب به جریان سبز مورد حمایت همه قرار بگیره. این منافاتی با مخالفت با ظلم و… نخواهد داشت. اجازه بدهید هر کسی با بینش خود به حق عمل کند، نه با زور و تهمت و توهین و…

  27. بیتا Says:

    من بک خس و خاشاک و گوساله و بزغاله هستم که در هر تظاهرات جانم رو برای هدفم به خطر میندازم. میکشید و میگوئید اشتباهی زیر گرفته شدند!!! حماسه اتوبوسی دیروزتان را هم از طریق صداوسیما دیدیم و له له زدن طرفدارانشان برای یک کیک و ساندیس را هم از یوتیوب ایضا! برید ببینید و خجالت بکشید. ما اشک آور میخوریم و طعم خون روی گونه مان و شما کیک و ساندیس حکومتی!

  28. بیتا Says:

    اگر هم از هدفمان می پرسید؛ هدف ما آزادی و مقابله با استبداد است، چه دینی و چه غیر دینی.

  29. تایماز Says:

    با عرض سلام
    خبر همه جا هست، خبر گزاری که ما شا الله.
    مطالبی نظیر آنچه در مورد حضرت آیت الله شبیرزنجانی نوشتید بسیار جالب و جذاب بود. بنده و امثال من که کلاً در محیط های متفاوت با آنچه شما در آن هستید قرار داریم، این مطالب همچون پرده ایست که از دیدگانمان به کناری میرود.
    عوام تصور میکنند که بله آقا همه آخوندا مثل هم هستند خلاصه بله! ولی واقعیت چیز دیگری است، اگر باور کنیم که این آقایون هم یک صنف هستند باید تکثر را بپذیریم.

  30. بیتا Says:

    این عکس را ببینید.

    http://img98.com/images/o4cr2rbukh1wh495do7z.jpg

  31. مستانه Says:

    من واقعا نمی خوام راهپیمایی میلیونی دیروز رو نادیده بگیرم.
    ولی آخه قبول کنید حضور داریم تا حضور…
    بنده خودم دیروز جایی وابسته به سپاه بودم، اطلاعیه بود که رنگ و وارنگ به دیوار زده بودند و سرویس ایاب و ذهاب برای کارمندان گذاشته بودند. نمی‌دانم شما می‌دانید در سپاه اگر کسی از شرکت در این تجمعات امتناع کند چه تبعات عجیب و غریبی برایش دارد یا نه.

    وقتی امتحانات مدارس را لغو می کنند، از تمام ادارات دولتی و مساجد اتوبوس رایگان می گذارند و بعضا کارمندان را مجبور به شرکت می کنند می شود اسمش را حضور گذاشت و اصلا هم اشکالی ندارد. ولی عاجزانه درخواست دارم خودمان را گول نزنیم و صفت “خودجوش” را از انتهای آن برداریم.

    امروز روز هر کودکی هم ترفندهای دولتی و حکومتی را برای به “صحنه” کشاندن مردم به وقت خود، می شناسد.

    سید مجیب پاسخ در تاريخ دی ۱۰م, ۱۳۸۸ ۳:۱۰ ب.ظ:

    به جدم قسم
    من خودم دیدم، دیروز، ساعت ۱۴٫۲۰ ،در اتوبان بابایی تهران ، بعد از پل لشگرک ، یک نیسان غذا آورده بودن وکنار اوتوبان چندین اتوبوس و مینی بوس از آدمهایی که برای تظاهرات دیروز برده میشدن از اطراف تهران ، پا پول بیت المال و …. حالا این رو شما مقایسه می کنید با تظاهرات جنبش سبز که مردم با غسل شهادت در اون شرکت می کنن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    سلمان پاسخ در تاريخ دی ۱۰م, ۱۳۸۸ ۵:۵۸ ب.ظ:

    دوست من. اگر چنین هم کرده باشند عین حق است.

  32. مستانه Says:

    من سبزم
    سبز ریشه دار، ولی با تمام وجودم اعلام برائت میکنم از خشونت. وقتی خشونت حکومتی را محکوم می کنیم خشونت مردمی هم محکوم است.
    دوستان من
    اگر اتفاقات روز عاشورا از طرف حکومت و لباس شخصیها و بسیج بوده محکوم است، اگر از طرف گروهک‌های سازماندهی شده بوده محکوم است، اگر از طرف سبزها بوده هم محکوم است. خشونت، خشونت است. هتک حرمت،‌هتک حرمت است. چه حرمت حسینیه جماران، چه حرمت مرجع تقلید فوت شده و چه حرمت عاشورا و عزاداری عاشورا.
    بیایید آزاده باشیم. شجاع و حق طلب. بیایید از مثل آنها شدن با تمام وجود بترسیم و پرهیز کنیم.
    بیایید با صدای بلند اعلام کنیم که خشونت را نفی می کنیم. که از کتک خوردن حتی سربازی که کتکمان زده شاد نمی شویم. بیایید نگذاریم از اهداف جنبش سواستفاده شود. نگذاریم منحرف شویم.
    من سبزم
    اعلام برائت می کنم از کسی که از اسلام برائت می جوید.
    من مسلمانم
    شادی در روز عاشورا را محکوم می کنم.
    من ایرانیم
    تخریب اموال عمومی و خشونت را، توسط هرکس که باشد محکوم می کنم.
    هرکس این گونه می اندیشد یا علی…….

    ناسبز پاسخ در تاريخ دی ۱۰م, ۱۳۸۸ ۳:۲۹ ب.ظ:

    با سپاس من هم همه خشونت ها وهتک حرمت ها وتخریبها رو محکوم میکنم.

  33. محمد Says:

    حق می دهم سکوت کنیداگر درباره دیروز می نوشتی باید تعجب می کردم!!!!!!

    مستانه پاسخ در تاريخ دی ۱۰م, ۱۳۸۸ ۱۲:۱۷ ب.ظ:

    البته بر همگان واضح و مبرهن است که سکوت بسی شرافتمندانه تر از توهین و فحاشی و بی ادبی دین‌‌مدارنماها!!!!!!! است که افاضاتشان را این روزها مثل نقل و نبات از تریبون‌های رسمی و غیر رسمی پخش می کنند.

    مهدی پاسخ در تاريخ دی ۱۰م, ۱۳۸۸ ۱۲:۳۶ ب.ظ:

    درباره اتوبوس های دولتی مینوشت یا کیک و ساندیساش ؟ از بچه مدرسه ای ها مینوشت یا کارمندای دولتی ؟ نمردیمو معنی خودجوش رو هم فهمیدیم! راستی ساندیسش خوشمزه بود ؟؟!

    ..... پاسخ در تاريخ دی ۱۰م, ۱۳۸۸ ۳:۲۴ ب.ظ:

    راجع به همش هم مینوشت طوری نبودتازه بیشتر موجبات ادخال السرور فراهم میشد ساندیسش هم جات خالی بد نبودامااگه پولها ولامپهای کم مصرفشو بیشتر کنن دفعه بعد بیشتر میریم.

    سلمان پاسخ در تاريخ دی ۱۰م, ۱۳۸۸ ۶:۰۵ ب.ظ:

    ما که ساندیس ندیدیم که بخوریم. ولی لابد خوش‌مزه باید باشه که زن و مرد و پیر و جوون از دورترین نقاط شرقی تهران کوبیده بودن اومده بودن. باید مردم ما خیلی گرسنه بوده باشن که برای ساندیس اومده بودن. واقعا چه‌قدر مردم بی‌چاره و بی‌آبرویی داریم. بدبخت‌ها برای ساندیس پا می‌شن می‌آن راه‌پیمایی. بعد تازه داد و قال هم می‌کنن. یکی نیست بگه اومدی ساندیستو گرفتی. چرا دیگه شعار نمی‌دی. یا مثلا ساندیستو گرفتی چرا ۲ ساعت سرپا می ایستی؟
    اف بر شما بزغاله‌های گوساله که حاضرید به‌خاطر هیچ و پوچ به هم‌میهنانتان این‌طور تهمت بزنید. اف بر شما.

    سلمان پاسخ در تاريخ دی ۱۰م, ۱۳۸۸ ۶:۰۵ ب.ظ:

    ما که ساندیس ندیدیم که بخوریم. ولی لابد خوش‌مزه باید باشه که زن و مرد و پیر و جوون از دورترین نقاط شرقی تهران کوبیده بودن اومده بودن. باید مردم ما خیلی گرسنه بوده باشن که برای ساندیس اومده بودن. واقعا چه‌قدر مردم بی‌چاره و بی‌آبرویی داریم. بدبخت‌ها برای ساندیس پا می‌شن می‌آن راه‌پیمایی. بعد تازه داد و قال هم می‌کنن. یکی نیست بگه اومدی ساندیستو گرفتی. چرا دیگه شعار می‌دی. یا مثلا ساندیستو گرفتی چرا ۲ ساعت سرپا می ایستی؟
    اف بر شما بزغاله‌های گوساله که حاضرید به‌خاطر هیچ و پوچ به هم‌میهنانتان این‌طور تهمت بزنید. اف بر شما.

  34. مستانه Says:

    می دانی فرق من و تو در چیست
    میدانی فرق من و توچیست ؟ تو مرگ بر موسوی میگویی در حالیکه دوربین ها رو به تو است برای پخش مستقیم از کانال سراسری . من مرگ بر دیکتاتور میگویم در حالیکه باتوم ها رو به من است . تو را با اتوبوس می آورند و برای من خیابان ها را میبندند . تو را مردم مینامند و من را فتنه گر . تو امنیت شغلیت تامین شده و من نگران امنیت جانیم هستم . در میان شما پرچم و پوستر پخش میشود و در میان ما اشک آور و گاز فلفل ، این است فرق من و تو

    ب پاسخ در تاريخ دی ۱۰م, ۱۳۸۸ ۳:۳۱ ب.ظ:

    البته یه فرق دیگه ای هم داریم ما برا اسلام جونمون رو هم می دیم اما شما برا کثافت کاری تون از دو تا باتوم همش می نالید

  35. مهدی Says:

    این نوشته رو از وبلاگ محمد نوریزاد برداشتم. خودتون قضاوت کنید :
    به زعم این برادران ولایتی ما، ما امروز به اردوگاه معاویه رفته ایم و علی را تنها گذاشته ایم؛ مثل خیلی دیگر از آقایان و خانمهایی که الان در بند های ۲۰۹ و متادون و …زندان اوین تاوان رفتن به اردوگاه معاویه را در انفرادیهای علی پس می دهند. برای اولین بار در تاریخ امثال ما با رفتن به اردوگاه معاویه از هستی ساقط و زندانی و شکنجه می شوند و آقایانی که در اردوگاه علی مانده اند سهام مخابرات و شرکت های ریز و درشت دولتی را تصاحب می کنند و روز به روز بر شوکت و قدرت و نفوذ و زر و زورشان افزوده می شود.
    به راستی آخر الزمان که می گویند همین است. دستگاه علی سکه میدهد و مقام و پست و پول و سفارت و طرفداران معاویه در سیاهچال های علی شکنجه می شوند و گاهی به قتل می رسند و شکنجه گران علی آزادانه در رسانه ها جولان می دهند و ماشین سرکوب علی هل من مبارز می طلبد و از یک ماه قبل برای فلان مناسبت برای مردم خط و نشان می کشد. و طرفداران معاویه در سیاهچال ها و محاکم، با محاکمات ظالمانه و بدور از هر گونه حقی دارند تقاص ظلمهای معاویه ابن ابی سفیان را پس می دهند.
    چقدر خوب است آدم در رکاب مولا علی باشد و ۱۶۰ میلیارد تومان هم ثروت داشته باشد. به این می گویند یک اکازیون واقعی. و چه سیه سر نوشتند امثال بهزاد نبوی که عمری را در زمان رزیم پهلوی در رکاب علی در زندان بودند و از قبل حکومت علوی هم کیسه ای ندوخته و حالا هم در زندان علوی با قلبی بیمار تقاص تمایلشان به معاویه را پس می دهند. بگذریم؛ همه می‌گویند زمان فتنه است، اما من می‌گویم هیچ وقت حق روشن‌تر از این نبوده است.

  36. کسری Says:

    با سلام

    با تشکر از مطالب خوبتان بایستی محض اطلاع عرض نمایم که آقای دکتر میرمحمدی در دوره ای از ریاست جمهوری جناب هاشمی رفسنجانی رئیس دفتر ایشان بوده و معاون ایشان نبوده اند.

    علی اشرف فتحی پاسخ در تاريخ دی ۱۰م, ۱۳۸۸ ۱:۲۷ ب.ظ:

    ایشان معاون رییس جمهور و رییس سازمان امور اداری و استخدامی کشور در دوره آقای هاشمی و رییس دفتر رییس جمهور در دوره آقای خامنه ای بودند

  37. نوید Says:

    ولی کلا دوستان ولایی عزیز از وقتی که حاجآقا علم الهدی سبزها رو گاو گوساله و بزغاله معرفی کردند جراتشون زیاد شده و بیشتر کامنت می ذارن
    ولی دوران دوران گذر است و می رسد زمانی که ما هم بگیم ……….

    سید مجیب پاسخ در تاريخ دی ۱۰م, ۱۳۸۸ ۳:۰۵ ب.ظ:

    ما سبز ها اگه قرار باشه جواب بدیم که میشم مثل اونها ، ما پیامبرمون محمد است و امامون علی و خوارج نیستیم که مثل آنها…

    سلمان پاسخ در تاريخ دی ۱۰م, ۱۳۸۸ ۶:۰۸ ب.ظ:

    پیام‌بر و امام که سر جای خود. خود خدا در مصحف فحش‌هایی داده که بیا و ببین.
    مرگ بر منافق

  38. سید داوود قریشی Says:

    بیتا عزیز،
    جانا سخن از زبان ما می گویی :)

  39. سید مجیب Says:

    سلام
    جالب بود ، مخصوصا پاراگراف آخر ، چون چند وقتیه دارم در مورد دیدگاه اختیارات حکومتی فقها مطالعه می کنم اما مثل آیات بروجردی و خویی کامل قبول ندارند یا مثل منتظری تا حدودی و با شرایطی؟

  40. نا سبز Says:

    علی آقا دیروز نه برای راهپیمایی بلکه برای تماشا هم که شده بود میرفتی تا معنی جمعیت بی سابقه رو بدونی(در مقایسه با تشییع جنازه مرحوم منتظری)فقط محض تذکر خدمتتون عرض کردم وگرنه ما میدونیم که شما خبر گزاری نیستید.درمورد عزیزانی هم که از اشک آور وباتوم و…وحشت دارند حتما میدونن که توی قم روز تشییع جنازه از این خبرا نبود ساندیس وکیک و…هم که آخر طنزه والبته خیلی تکراری.

    سعید پاسخ در تاريخ دی ۱۰م, ۱۳۸۸ ۳:۵۸ ب.ظ:

    نیاز به رفتن نبود. صدا و سیمای مقدس حسابی پوشش داده بود. کاملا عادلانه. همانقدر که تشییع پیکر آیت الله را پوشش داده بود….روز تشییع جنازه از این خبرا نبود؟؟؟ یادمه اندازه دو تا گردان پلیس ضدشورش آورده بودند و از قبل هم تعهد نداده بودند که این نیروهای محترم را برای تزیین آورده اند. البته این در مورد عزیزانی بود که از اشک آور و باتوم وحشت دارند. ساندیس و کیک را هم که خدا رو شکر با هم توافق نظر داریم که هم طنزه هم تکراری! همیشه بوده همیشه هم خنده دار بوده!

    tt پاسخ در تاريخ دی ۱۰م, ۱۳۸۸ ۴:۴۲ ب.ظ:

    دیدم چند نفر دائم حرف از کیک و ساندیس میزنن ، واقعا میشه فهمید اینا یا تو ایران نیستن یا آنقدر دچار توهمند که فقط اطلاعاتی رو که سران فریبکارشون بهشون میدن رو باور می کنند.
    آقا یه چندتا ساندیس به این سبزا بدین، خیلی دوست دارن.

    مهدی پاسخ در تاريخ دی ۱۰م, ۱۳۸۸ ۵:۲۸ ب.ظ:

    خوشبختانه ما قرارگاه یا پایگاه نداریم که حاجیمون هرچی بگه باور کنیم. ما چیزایی رو میگیم که به چشم خودمون و بین “مردم” میبینیم. “مردم” یعنی کسایی که تو کوچه و خیابون میبینیم نه اون مردمی ۱۰ نفره ای که رسانه میلی نشون میده. به کوری چشمتون با اینکه زمین و زمان رو فیلتر کردین ولی خبررسانی ما عالیه و با مدرک حرف میزنیم. درسته که بی بی سی دنبال اهداف مسخره خودشه ولی بالاخره فیلمایی که نشون میده از خودش که درنیاورده! اصلا گیریم بی بی سی دروغگو بقیه سایتا مثل youtube چی ؟! ما مثل شما نیستیم که یه انسان جایزالخطا رو بت خودمون بکنیم و بدون فکر و تعقل حرفاشو باور کنیم. البته از نوچه های شریعتمداری (مثل تو) بیشتر از این انتظاری نمیره. درباره راه پیماییتون هم باید انصافا گفت ایول. از شما بعید بود این همه جمعیت از مدارس و ادارات و ارگانهای کشوری و لشکری جمع کنین.

    سلمان پاسخ در تاريخ دی ۱۰م, ۱۳۸۸ ۶:۱۳ ب.ظ:

    البته شما قرارگاه و پای‌گاه ندارید. قرارگاه جایی‌ست که آرام و قرار بگیری و پای‌گاهی هم در بین مردم نداری.
    اگر این‌قدر ساندیس دوست داری من حاضرم برات ساندیس بخرم. باور کن اون‌قدرها هم ارزشش رو نداره.
    عقده‌های حقارت رو نباید این‌طور لو داد دوست من.
    قرار بذار یه‌جا برات چندتا ساندیس بیارم. جدی

    علی پاسخ در تاريخ دی ۱۰م, ۱۳۸۸ ۵:۳۷ ب.ظ:

    شما ساندیست و بخور گرم میشه از دهن میفته

  41. علی Says:

    سلام
    اگر میشود در رابطه با نظریه انسداد توضیح مختصر بفرمایید

    علی اشرف فتحی پاسخ در تاريخ دی ۱۰م, ۱۳۸۸ ۴:۴۸ ب.ظ:

    در پاسخ به یکی از کامنت های بالا گفته ام. یعنی اینکه در زمان غیبت معصوم، راه برای فهمیدن نظر او بسته است و بیشتر روایات هم که خبر واحدند فاقد استحکام سندی لازم برای افتا هستند پس باید به ظنون عمل کرد و هر ظنی را حجت دانست

  42. عاقل Says:

    دیدم چند نفر دائم حرف از کیک و ساندیس میزنن ، واقعا میشه فهمید اینا یا تو ایران نیستن یا آنقدر دچار توهمند که فقط اطلاعاتی رو که سران فریبکارشون بهشون میدن رو باور می کنند.
    آقا یه چندتا ساندیس به این سبزا بدین، خیلی دوست دارن.

  43. من Says:

    حاج علی آقا ساکتی چرا ؟

    مگر دیروز ندیدی ؟ نگو تو هم مانند بعضی ها …

    علی اشرف فتحی پاسخ در تاريخ دی ۱۰م, ۱۳۸۸ ۵:۱۸ ب.ظ:

    شرمنده من اصلا از ایران خارج نشدم تا حالا. چه برسه به اینکه مکه رفته باشم و حاجی شده باشم!

  44. چغوک Says:

    البته استدلالهای آقای فتحی بسیار جالبه. اگر یک طلبه به صانعی حرفی بزنه که از نظر ایشون توهینه در حد یک پست مطلب مینویسه و این کار را محکوم میکنه. اما اگر همفکران ایشون هر توهینی به ولی فقیه بکنند ایشون سکوت میکنه و میگه من جرات نمیکنم توهینها رو بنویسم چون ممکنه من رو بگیرند. اگر ترس از دستگیر شدن داشتی چطور با بی بی سی مصاحبه کردی؟ من نگفتم توهینها رو بنویس ولی حداقل میتونستی ابراز انزجار کنی. شما مثل موسوی هستی. موسوی هم وقتی به نفعش باشه بیانیه پشت بیانیه میده و از بسیج تا انقلاب رو محکوم میکنه ولی وقتی به نفعش نباشه سکوت میکنه.

    سلمان پاسخ در تاريخ دی ۱۰م, ۱۳۸۸ ۶:۱۵ ب.ظ:

    سخت نگیر دوست من
    ایشون در مورد همه‌چیز که نباید موضع بگیرن. این موضوع رو چندین بار اعلام کردن. تازه خبرگزاری هم نیستن که مدام بخوان اخبار رو پوشش بدن D:

  45. چغوک Says:

    به جلبکهای سبز اموی هم این رو میگم که اگر آقای فتحی یک سند پیدا میکرد که مردم بهر خاطر کیک و ساندیس یا به خاطر تهدید به زندان و تجاوز به راهپیمایی اومدن حداقل ده پست رو در این باره اختصاص میداد. اما الان بهتره سکوت کنه. چون که ایشون خبرگزاری نیست. ایشون فقط خبرنگار بی بی سی و بیت منتظریه. تازه از بی بی سی که پول نگرفته. گفته قربت الی الله خبر میدم قثوابش رو تقدیم به روح منتظری میکنم. کلا سبزها اگر مردم بهشون رای بدهند میشن سرور و پادشاه و باشعور اما اگر بهشون رای ندن گور باباشون و میشن گداگشنه هایی که به زور ناهارو ساندیس میان. راستی آقای فتحی بعد تشییع جنازه منتظری بیت ایشون وانت وانت ناهار میداد که از بدشانسی شما افتاد دست بسیجیها ولی اکثرشون لب به ناهار حروم نزدند.

    مهدی : مرگ بر سبز علفی پاسخ در تاريخ دی ۱۰م, ۱۳۸۸ ۶:۴۵ ب.ظ:

    درباره کیک و ساندیس چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است. ضمنا آقا یا خانوم چغوک شما جوری صحبت میکنی انگار عقل کل و دانای عالمی! ببینم این قدرت تشخیص رو خدا خودش بهت داده؟ آدم نوکر بی بی سی باشه بهتر از اینه که با ماشین مردمو زیر بگیره یا با باتوم بیفته به جون مردم. بیت مرحوم منتظری اگه نهار میده از جیب خودش میده مثل شما از بیت المال که نمیده! ساندیس ۱۰۰ تومنیتو بخور بابا!

    علی اشرف فتحی پاسخ در تاريخ دی ۱۰م, ۱۳۸۸ ۷:۳۳ ب.ظ:

    آی گفتی! من هم یکی از مشکلات اصلیم در این ده روز همین بود که نشد یه ناهار یا شام توی بیت ایشون بخورم. هر وقت هر کی مرحوم می شد فیض حسابی می بردیم. متأسفانه بساط ایشون رو برادران فاتح لانه جاسوسی چندم به هم زدند و ما را از این فیض عظمی محروم کردند! خدا هدایتشان کند که ما را از نان خوردن انداختند! اون یکی دو وانت روز تشییع جنازه هم قسمتون نشد!

  46. تورجان » » درباره بهار زنجان و مستندی درباره پدرم Says:

    [...] این نوشته در واقع، تکمیل نوشته قبلی من است که با عنوان «خموش پرسخن» در وبلاگ دیده بودید. هفته نامه بهار زنجان بیش از ۷ سال [...]

  47. links for 2009-12-31 | نیم خط وحید » انعکاس لینکهای جالب و خواندنی روز Says:

    [...] خموش پرسخن مطلب خوبی در مورد آیت الله موسی شبیری زنجانی [...]

  48. تورجان » Blog Archive » بز قرمه، کامپیوتر و اینترنت در قم و دو آیت الله پیشرو در ارتباطات دیجیتال Says:

    [...] آنجا نقش اجرایی داشتند، آقای طاها هاشمی و آقازاده های آیت الله شبیری زنجانی بودند. آقای هاشمی گویا این روزها در مالزی هستند. [...]

  49. تورجان » Blog Archive » گعده مکتوب Says:

    [...] مرحوم آیت الله العظمی سید احمد زنجانی پدر بزرگوار آیت الله العظمی سید موسی شبیری زنجانی است که در اواخر حکومت رضاشاه (سال ۱۳۵۶ قمری) به زبان [...]